Hensikten med prosjektet er å oppgradere vegen, øke fremkommeligheten og redusere antall ulykker på strekningen som ligger mellom Bodø og Fauske. Utbyggingen skal også løse trafikale utfordringer ved kryssing av Nordlandsbanen.

Status: 

Statens vegvesen sender ut høring av disposisjonssøknad til berørte parter, før oversendelse til Bodø- og Fauske kommune (30.09.2025) 

Fase 1, skredsikring av området i Ytterkleiva
Arbeidet ble ferdigstilt og overlevert til Statens vegvesen 31. oktober 2024. 

Fase 2, utbedring av vegstrekningen mellom Sandvika og Sagelva

Entreprenørene ble i mai 2025 invitert til å godkjenne seg for deltakelse i anbudskonkurransen. Seks entreprenører ønsket å delta og fem ble godkjent. Staten vegvesen valgte å gå videre med tre.

Alle ga inn tilbud ved leveringsfristen 17. september. Det forberedes nå en forhandlingsrunde i oktober før frist for endelig og bindene tilbud i november.

Byggestart forventet på nyåret 2026.

 

Dette er en skred- og ulykkesbelastet strekning på 5,0 km mellom Bodø og Fauske. Strekningen skal skredsikres, og vegen skal utbedres med slakere svinger, og bredere vegbane.  

Deles inn i to faser

For å komme raskere i gang med sikringstiltak på strekningen, besluttet Statens vegvesen å dele prosjektet inn i to faser. 

Fase 1: Skredsikring av områder i Ytterkleiva

Ferdigstilt høsten 2024. 

Fase 2: Utbedring av vegstrekning mellom Sandvika og Sagelva

Utbedring av selve vegstrekningen mellom Sandvika og Sagelva, i tillegg til noen mindre skredsikringstiltak, er fase 2 av prosjektet.

Reguleringsplanen ble vedtatt Bodø og Fauske kommuner i juni 2009.

Vei:
Rv. 80
Fase:
Bygging forberedes
Kommuner:
Fauske-Fuossko, Bodø
Fylker:
Nordland
Lengde:
5000 meter
Finansiering:
Stat
Nasjonal transportplan:
Omtalt i NTP 2022–2033
Totalkostnad:
604 millioner 2025 kroner
Oppstart:
Vinter 2026
Antatt åpnet:
Høst 2028

Rv. 80 Sandvika-Sagelva © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

Kontakter

Arild Hegreberg

Prosjektleder
Telefon:
91 81 64 78
E-post:

Sist oppdatert:

Gå videre