Status: 

Prosjektet er delt inn i to faser

Fase 1, skredsikring av området i Ytterkleiva
Arbeidet ble ferdigstilt og overlevert til Statens vegvesen 31. oktober 2024. 

 

Fase 2, utbedring av vegstrekningen mellom Sandvika og Sagelva
Lyses ut i uke 18. (april) 2025.

 

Dette er en skred- og ulykkesbelastet strekning på 4,95 km mellom Bodø og Fauske. Strekningen skal skredsikres, og vegen skal utbedres med slakere svinger, og bredere vegbane.  

Deles inn i to faser

For å komme raskere i gang med sikringstiltak på strekningen, besluttet Statens vegvesen å dele prosjektet inn i to faser. 

Fase 1: Skredsikring av områder i Ytterkleiva

Det har de siste par årene gått flere skred, som har ledet til at rv. 80 mellom Bodø og Fauske har vært stengt i lengre perioder. I 2021 mistet en Mesta-ansatt livet på jobb, etter at arbeidsbilen han satt i, ble tatt av skred.

Skredsikring av de mest kritiske områden hadde derfor høy prioritet, og skredsikringsarbeidet ble ferdigstilt av Consto Anlegg Nord AS og underentreprenør Kjell Foss, 31. oktober 2024. 

Fase 2: Utbedring av vegstrekning mellom Sandvika og Sagelva

Utbedring av selve vegstrekningen mellom Sandvika og Sagelva, i tillegg til noen mindre skredsikringstiltak, er fase 2 av prosjektet. Lyses ut i uke 18 (april) 2025.

Politisk behandling

Reguleringsplanen ble vedtatt Bodø og Fauske kommuner i juni 2009.

Prosjektet ligger inne i Nasjonal transportplan for 2022–2033.

Vei:
Rv. 80
Fase:
Prosjekteringsfase
Kommuner:
Fauske-Fuossko, Bodø
Fylker:
Nordland
Lengde:
4950 meter
Finansiering:
Stat
Nasjonal transportplan:
Omtalt i NTP 2022–2033
Totalkostnad:
480 millioner 2021 kroner
Oppstart:
Høst 2023
Antatt åpnet:
2026

Rv. 80 Sandvika-Sagelva © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

Kontakter

Arild Hegreberg

Prosjektleder
Telefon:
91 81 64 78
E-post:

Sist oppdatert: