Rv. 80 Sandvika-Sagelva
Statens vegvesen skal oppgradere og bygge om 5 kilometer av rv. 80 fra Sandvika til Sagelva.
Hensikten med prosjektet er å oppgradere vegen, øke fremkommeligheten og redusere antall ulykker på strekningen som ligger mellom Bodø og Fauske. Utbyggingen skal også løse trafikale utfordringer ved kryssing av Nordlandsbanen.
Status:
Fase 1, skredsikring av området i Ytterkleiva
Arbeidet ble ferdigstilt og overlevert til Statens vegvesen 31. oktober 2024.
Fase 2, utbedring av vegstrekningen mellom Sandvika og Sagelva
Entreprenørene ble i mai 2025 invitert til å godkjenne seg for deltakelse i anbudskonkurransen. Seks entreprenører ønsket å delta og fem ble godkjent. Staten vegvesen valgte å gå videre med tre.
Alle ga inn tilbud ved leveringsfristen 17. september. Det forberedes nå en forhandlingsrunde i oktober før frist for endelig og bindene tilbud i november.
Byggestart forventet på nyåret 2026.
Dette er en skred- og ulykkesbelastet strekning på 5,0 km mellom Bodø og Fauske. Strekningen skal skredsikres, og vegen skal utbedres med slakere svinger, og bredere vegbane.
Deles inn i to faser
For å komme raskere i gang med sikringstiltak på strekningen, besluttet Statens vegvesen å dele prosjektet inn i to faser.
Fase 1: Skredsikring av områder i Ytterkleiva
Ferdigstilt høsten 2024.
Fase 2: Utbedring av vegstrekning mellom Sandvika og Sagelva
Utbedring av selve vegstrekningen mellom Sandvika og Sagelva, i tillegg til noen mindre skredsikringstiltak, er fase 2 av prosjektet.
Reguleringsplanen ble vedtatt Bodø og Fauske kommuner i juni 2009.
- Vei:
- Rv. 80
- Fase:
- Bygging forberedes
- Kommuner:
- Fauske-Fuossko, Bodø
- Fylker:
- Nordland
- Lengde:
- 5000 meter
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2022–2033
- Totalkostnad:
- 604 millioner 2025 kroner
- Oppstart:
- Vinter 2026
- Antatt åpnet:
- Høst 2028