Rv. 80 Sandvika-Sagelva
Strekningen er ulykkesbelastet. Hensikten med prosjektet er å oppgradere vegen og redusere ulykkene.
Status:
Prosjektet er delt inn i to faser
Fase 1, skredsikring av området i Ytterkleiva
Arbeidet ble ferdigstilt og overlevert til Statens vegvesen 31. oktober 2024.
Fase 2, utbedring av vegstrekningen mellom Sandvika og Sagelva
Lyses ut i uke 18. (april) 2025.
Dette er en skred- og ulykkesbelastet strekning på 4,95 km mellom Bodø og Fauske. Strekningen skal skredsikres, og vegen skal utbedres med slakere svinger, og bredere vegbane.
Deles inn i to faser
For å komme raskere i gang med sikringstiltak på strekningen, besluttet Statens vegvesen å dele prosjektet inn i to faser.
Fase 1: Skredsikring av områder i Ytterkleiva
Det har de siste par årene gått flere skred, som har ledet til at rv. 80 mellom Bodø og Fauske har vært stengt i lengre perioder. I 2021 mistet en Mesta-ansatt livet på jobb, etter at arbeidsbilen han satt i, ble tatt av skred.
Skredsikring av de mest kritiske områden hadde derfor høy prioritet, og skredsikringsarbeidet ble ferdigstilt av Consto Anlegg Nord AS og underentreprenør Kjell Foss, 31. oktober 2024.
Fase 2: Utbedring av vegstrekning mellom Sandvika og Sagelva
Utbedring av selve vegstrekningen mellom Sandvika og Sagelva, i tillegg til noen mindre skredsikringstiltak, er fase 2 av prosjektet. Lyses ut i uke 18 (april) 2025.
Politisk behandling
Reguleringsplanen ble vedtatt Bodø og Fauske kommuner i juni 2009.
Prosjektet ligger inne i Nasjonal transportplan for 2022–2033.
- Vei:
- Rv. 80
- Fase:
- Prosjekteringsfase
- Kommuner:
- Fauske-Fuossko, Bodø
- Fylker:
- Nordland
- Lengde:
- 4950 meter
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2022–2033
- Totalkostnad:
- 480 millioner 2021 kroner
- Oppstart:
- Høst 2023
- Antatt åpnet:
- 2026