- Dette gjør vi for å holde hjulene i gang i bygg- og anleggsbransjen. Satsingen kommer på økt vedlikehold på veinettet. Vi har valgt prosjekter der vi kan komme raskt i gang. Dette er oppdrag som passer godt små og mellomstore bedrifter lokalt, sier Cato Løkken – som er sjef for Drift og vedlikehold øst i Statens vegvesen.

«Krisepakke 3», som Stortinget vedtok tirsdag, gir 600 millioner kroner ekstra til veiformål.

 

Slik skal korona-pengene brukes i Øst:

  • 25 mill. ekstra til asfalt og vegmerking i Viken
  • 8 mill. ekstra til asfalt og vegmerking i Innlandet
  • Nytt radaranlegg Knutstugugrove i Lom
  • Rehabilitering av rekkverk i Viken, Oslo og Innlandet
  • Rehabilitering av støyskjermer i Oslo og Viken
  • Utbedring av skader på E16 Hønefoss-Nes
  • Utbedring av Rv 2 ved Grue kirke
  • Forsterkning av Rv 3 nord for Atna
  • Rehabilitering av støyskjermer i Innlandet
  • Rassikring E6 Gudbrandsdalen
  • Rehabilitering/etablering av driftsbommer i Oslo og omheng.
  • Flomsikring på Rv 7 i Flå
  • Utbedring av stikkrenne på Rv 22
  • Utbedring av stikkrenne på Rv 35 i Åmot
  • Forsterkning av eksisterende veg E& Selsverket
  • Forsterkning av eksisterende veg E136 Lesja
  • Oppgradering toalettanlegg på E6 Dovreskogen
  • Oppgradering toalettanlegg på Rv 7 Haugastøl
  • Vegetasjonsrydding på E16, E18 og E6 i Oslo/Akershus/Østfold
  • Rehabilitering av støyskjermer på E134 Kongsberg
  • Rehabilitering av støyskjermer på Rv 35 Åmot
  • Rehabilitering av viltgjerde på E16 Roa-Gardermoen

Tiltak for hele landet

Pengene kommer hele landet til gode.

- I tillegg til fokus på geografi og sysselsetting speiler fordelingen vårt fokus på tiltak som gir økt framkommelighet og trafikksikkerhet, sier direktør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen Drift og vedlikehold.

Av de 500 millionene fordeles halvparten til økte bestillinger innenfor de eksisterende kontraktene, mens den andre halvparten lyses ut eller kjøpes over rammeavtaler.

Vegvesenet er klare med flere nye prosjekter og tiltak.

- Vi kan sette i verk mange nyttige prosjekter raskt. Det dreier seg om å ruste opp og ta vare på veikapitalen. En del av prosjektene går på punktvise utbedringer som øker trafikksikkerheten, sier Laksforsmo.