Artikkelen er over ett år gammel, og innholdet kan være utdatert.

– Følg med i trafikken, er hovedbudskapet når en rekke av landets trafikkaktører samler seg bak en nasjonal dugnad mot trafikkdøden.

En ny kampanje er nå rullet ut.

Den nye trafikksikkerhetskampanjen går først og fremst i sosiale medier som Facebook, Twitter, Snapchat og Instagram. I tillegg er plakater med kampanjebudskapet distribuert til overnattingssteder, ferjeselskaper, bensinstasjoner, trafikkstasjoner og andre steder over hele landet.

– Vi har ingen å miste. Den dramatiske utviklingen de siste månedene skal snus. Sommermånedene er dessverre vanligvis svært ulykkesutsatte måneder, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland om bakgrunnen.

Illustrasjonsfoto av et øye, som symboliserer at du må følge med i trafikken
Følg med i trafikken, er hovedbudskapet for kampanjen som er rettet mot sommertrafikantene. Foto: TRY

Krisemøte

Etter nedslående dødstall på norske veier de siste månedene samlet vegdirektøren – sammen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård – aktørene på trafikksikkehetsområdet til krisemøte.

Ved halvgått 2022 – 1. juni – viser Vegvesenets tall at 63 omkom på norske veier i årets seks første måneder, som er mer enn en dobling i forhold til samme tidspunkt i fjor.

Blant en rekke tiltak som er og skal iverksettes, er en ny strakskampanje rettet mot trafikantene. Bakgrunnen er at uoppmerksomhet i trafikken er en av de hyppigste årsakene til trafikkulykker.

Trygg Trafikk, Samferdselsdepartementet, Utrykningspolitiet, NAF og landets fylkeskommuner er noen av aktørene som bidrar kraftfullt inn i arbeidet.

Kampanjen kommer i tillegg til det ordinære informasjons-, medie- og kampanjearbeidet som disse aktørene gjør fra før.

Påminnelse 

– Vi ønsker å få frem budskapet til så mange som mulig på så mange forskjellige steder som vi får til. Vi vil at kampanjen skal være en påminnelse om å ferdes hensynsfullt i trafikken og være oppmerksomhet, sier vegdirektør Hovland.

Kampanjefilm for krafttak mot sommerulykkene fra Vegvesenet og andre aktører. Video: TRY.