Artikkelen er over ett år gammel, og innholdet kan være utdatert.

13. september 2022 arrangerte Statens vegvesen webinar om nye tjenester for trafikkinformasjon for yrkessjåfører. Her kan du se webinaret i opptak.

Illustrasjon - forutsigbar framkommelighet
Statens vegvesen jobber for forutsigbar framkommelighet på vegene. Illustrasjon: Statens vegvesen

Appen Vegvesen trafikk, SMS-varslingstjeneste og bedre trafikkinformasjon på vegvesen.no skal gjøre det enklere å ferdes på veiene. På webinaret informerte Vegvesenet om disse tjenestene og fikk brukernes tilbakemeldinger. Bedre forutsigbarhet og fremkommelighet på fjellovergangene var tema for paneldebatt.

Målgruppen for webinaret var yrkessjåfører, transportører, ansatte i Statens vegvesen og andre som er interessert i temaet.

Klikk her for å se webinaret (opptak)

Satser på digitale tjenester

– Statens vegvesen satser på digitale tjenester som skal gi bedre forutsigbarhet og fremkommelighet på veiene. Vi setter kundene i fokus. Yrkessjåfører og transportører er en spesielt viktig kundegruppe for Statens vegvesen. På webinaret ble nye tjenester presentert, og vi fikk verdifulle tilbakemeldinger fra transportbransjen, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Program:

Konferansier: Frida Gunnestad Johannesen.

Presentasjon av programmet Forutsigbar fremkommelighet

v/Jacob Trondsen, avdelingsdirektør og programleder for Forutsigbar fremkommelighet

Hva er de største smertepunktene for transportørene, og hva gjør Statens vegvesen for at det skal bli en bedre reisehverdag?

v/Ragnhild Bechmann, leder for programkontoret i Forutsigbar fremkommelighet

Vegtrafikksentralen – hva vi gjør for å tilby oppdatert informasjon og styre trafikken

Statens vegvesen skal ivareta helheten, og hva er egentlig Vegtrafikksentralens, vegeiers og entreprenørens rolle for at veiene skal ha forutsigbar fremkommelighet?

v/Nils Karbø, avdelingsdirektør for Trafikkstyring og beredskap

Nyheter om vegvesen.no/trafikk, 175.no og Vegvesen trafikk-app

Ruteplanlegger tungbil, høydebegrensninger, trafikkmeldinger, pauseplasser, favorittruter, SMS-varsling på fjelloverganger m.m.

Slik kan du bruke Statens vegvesen sin tjenester for å få en forutsigbar og enklere reisehverdag.

v/Anne Blindheim, produkteier for Vegvesen Trafikk web og Jarle Svendsrud, teamleder Vegvesen Trafikk-app

Paneldeltakerne under webinaret om forutsigbar framkommelighet og enklere reisehverdag.
Fra venstre: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-forbund og divisjonsdirektør for Drift og vedlikehold Bjørn Laksforsmo deltar i paneldebatt om bedre forutsigbarhet og framkommelighet på fjellovergangene.

Forutsigbarhet og fremkommelighet på fjelloverganger

Paneldebatt ledet av Frida Gunnestad Johansen.

Ingrid Dahl Hovland, vegdirektør Statens vegvesen

Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileierforbund

Bjørn Laksforsmo, divisjonsdirektør Drift og vedlikehold, Statens vegvesen

Spørsmål og innspill