I 2025 skal det settes opp ca. 750 meter med fanggjerder rett nord for fangvollen som ble etablert tidligere i år ved Vårstigen rasteplass i Oppdal kommune

Konkurransegrunnlaget ble lagt ut denne uken, med 3. februar 2025 som tilbudsfrist.

Bilde av lignende fanggjerder som ble satt opp langs E6 i Langnesberga i Snåsa kommune i 2023.
Lignende fanggjerder ble satt opp langs E6 i Langnesberga i Snåsa kommune i 2023. Foto: Statens vegvesen.

Sikring av Drivdalen er prioritert 

Dermed fortsetter satsingen på sikring av E6 gjennom Drivdalen, som er et skredutsatt område som Statens vegvesen har høy oppmerksomhet på. 

Pressemelding 8. mars 2023: Har fullført etterlengtet fangvoll i Drivdalen på Dovrefjell | Statens vegvesen

Dronebilde av fangvollen som ble ferdigstilt tidligere i år.
Fangvollen som ble ferdigstilt tidligere i år. Foto: Statens vegvesen.

Den mellom 5 og 6 meter høye og 240 meter lange fangvollen som var ferdig tidligere i år er etablert øst for E6 ved Vårstigen rasteplass. Fangvollen består av cirka 11 500 m3 masser med vrakskifer fra Oppdal pluss stedlige masser, samt masser fra eget masselager. Hensikten med fangvollen er å beskytte E6 og rasteplassen mot ras og steinsprang. Prosjektet bistod også tilrettelegging av Gamle Kongevei med å anlegge en hellelagt kulvert.

Det er flere steder i Drivdalen det har kommet skred og steinsprang gjennom årene. På en strekning på cirka 17 kilometer mellom Vårstigen og Klevan er det registrert over 60 skred og steinsprang de siste 20 årene. 
 
– Målet er å bidra til å sikre E6 som transportåre mellom Midt- og Sør-Norge, samt rasteplassens brukere. E6 har på denne strekningen en fartsgrense på 80 km/t og en gjennomsnittlig årsdøgntrafikk på cirka 2300 kjøretøy, sier prosjektleder Håkon Alstad i Statens vegvesen.

Dette skal gjøres i 2025

Kartutsnitt av området i Drivdalen det skal gjøres tiltak i.
Kartutsnitt av området i Drivdalen det skal gjøres tiltak i. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Det skal settes opp cirka 750 meter med fanggjerder som har en høyde på 5 meter. Fanggjerdene blir dimensjonert for å kunne stoppe stein, snø og løsmasseskred som tidligere har havnet i veien på denne strekningen. 
 
– Før fanggjerdene monteres må det gjennomføres boring og prøvetrekking av 6 og 9 meter lange stag for å vurdere fanggjerdenes forankringsdybde, forteller Alstad.
 
Det skal også føres opp en plastringsmur for å redusere sig av løsmasser. I bergskjæringen ved Trollkjerka skal det utføres sikring av skjæringen med bolter, rensk og erosjons- og isnett.  
 
Oppstart for arbeidene blir tidligst 1. juni 2025 med mål om ferdigstillelse innen 31. oktober samme år.

Bilde av området i Drivdalen det skal gjøres tiltak i.
Området i Drivdalen det skal gjøres tiltak i. Foto: Statens vegvesen.

Slik blir trafikkavviklingen

Arbeid av slikt omfang langs europaveien i Drivdalen får trafikale konsekvenser. 

– Ett kjørefelt stenges og det settes opp langsgående sikring mellom åpent kjørefelt og arbeidsområde. Trafikken ledes forbi anleggsområdet med lysregulering. Sikkerheten for trafikantene og de som skal utføre arbeidene er det aller viktigste, understreker Alstad.

Bilde som viser eksempel på tidligere bruk av erosjonsnett.
Eksempel på tidligere bruk av erosjonsnett. Foto: Statens vegvesen.
Aktuelt for fylke(r): Trøndelag