Autopass.no skal bli mer kundevennlig
Nettstedet autopass.no skal fremover driftes av de regionale bompengeselskapene. Hensikten er å sikre et mer kundevennlig nettsted om bompenger.
Samferdselsdepartementet har besluttet bompengeselskapene skal få ansvar for drift, forvaltning og videre utvikling av innhold på autopass.no
Statens vegvesen skal fortsatt eie nettdomenet, og vil nå gå i gang med å fremforhandle en avtale om utlån av nettsiden til bompengeselskapene.
-Bilistene skal nå få én felles plattform for bompengeinformasjon, og autopass.no skal videreutvikles til en mer kunderettet nettside. Bompengeselskapene er tettere på kunden enn Vegdirektoratet, og kan gi den beste kundeopplevelsen for brukerne, sier Kari Johanne Hjeltnes i Statens vegvesen.
Statens vegvesen har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet eierskap og forvaltning av nettstedet autopass.no.
Departementet har godkjent Statens vegvesens følgende anbefalinger:
- Domenenavnet autopass.no skal fortsatt være statlig eid.
- Nettstedet lånes ut til bompengeselskapene, som får ansvar for drift, forvaltning og videre utvikling.
- Myndighetsinformasjon flyttes til vegvesen.no.
Statens vegvesen skal følge opp driften av nettstedet som del av den ordinære oppfølgingen av bompengeselskapene
-Domenet forblir statlig eid. Det vil sikre kontinuitet i informasjon til bilistene, ved eventuell fremtidig endring i ansvarsfordelingen i sektoren. Myndighetsinformasjon flyttes til vegvesen.no, som gir tydeligere skille mellom myndighetsinformasjon og kundetjenester, sier Hjeltnes.
Vegdirektoratet går nå i forhandling med bompengeselskapene om den fremtidige låneavtalen.