Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Rundt 700 000 lette kjøretøy ble ikke godkjent på første forsøk på EU-kontroll i fjor.

Lette personbiler og varebiler skal inn til EU-kontroll jevnlig. I fjor hadde rundt 700 000 av kjøretøyene mangler som gjorde at de ikke ble godkjent på første forsøk.

– Det var omtrent samme andel som ikke ble godkjent ved første kontroll 2017, forteller senioringeniør Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.

Viser at kontrollen fungerer

– Det er mange biler som ikke godkjennes ved første kontroll, men det viser at kontrollen fungerer ved at feil og mangler oppdages og utbedres. Det er bra for trafikksikkerheten. Mange viser nok bilen når det likevel er behov for service, noe som kan føre til at det fanges opp noen ekstra feil i forhold til gjennomsnittstilstanden, sier Halvorsen.

Bremsefeil topper statistikken

– Feil knyttet til bremser er den mest vanlige årsaken til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen. Nesten 34 prosent ble ikke godkjent grunnet bremsefeil. Nærmere 31 prosent ble ikke godkjent grunnet feil knyttet til lykter, refleks og elektrisk utstyr. For aksler, hjul, dekk og hjuloppheng var andelen 27 prosent, opplyser Halvorsen.

Oversikt over kontrollkapitler der flest biler ikke godkjennes 

2018

Kontrollkapittel Antall kontrollerteAntall ikke godkjent
0. Identifkasjon av kjøretøyet1 272 8958 939
1. Bremseanlegg1 272 89543 0754
2. Styring1 272 89573 737
3. Sikt1 272 89563 838
4. Lykter, refleksinnretninger og elektrisk utstyr1 272 895392 295
5. Aksler, hjul, dekk og hjuloppheng1 272 895339 436
6. Understell og understellsutstyr1 272 895123 281
7. Annet utstyr1 272 89555 800
8. Skadevirkninger1 272 89598 667
9. Tilleggskontroller for kjøretøyer til persontransport i gruppe M2, M3 (buss)1 272 895143
10. Forevisning for trafikkstasjon1 272 8952 364

Les også: