1,3 millioner lette kjøretøy på EU-kontroll i fjor
Rundt 700 000 lette kjøretøy ble ikke godkjent på første forsøk på EU-kontroll i fjor.
Lette personbiler og varebiler skal inn til EU-kontroll jevnlig. I fjor hadde rundt 700 000 av kjøretøyene mangler som gjorde at de ikke ble godkjent på første forsøk.
– Det var omtrent samme andel som ikke ble godkjent ved første kontroll 2017, forteller senioringeniør Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.
Viser at kontrollen fungerer
– Det er mange biler som ikke godkjennes ved første kontroll, men det viser at kontrollen fungerer ved at feil og mangler oppdages og utbedres. Det er bra for trafikksikkerheten. Mange viser nok bilen når det likevel er behov for service, noe som kan føre til at det fanges opp noen ekstra feil i forhold til gjennomsnittstilstanden, sier Halvorsen.
Bremsefeil topper statistikken
– Feil knyttet til bremser er den mest vanlige årsaken til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen. Nesten 34 prosent ble ikke godkjent grunnet bremsefeil. Nærmere 31 prosent ble ikke godkjent grunnet feil knyttet til lykter, refleks og elektrisk utstyr. For aksler, hjul, dekk og hjuloppheng var andelen 27 prosent, opplyser Halvorsen.
Oversikt over kontrollkapitler der flest biler ikke godkjennes
2018
Kontrollkapittel | Antall kontrollerte | Antall ikke godkjent |
0. Identifkasjon av kjøretøyet | 1 272 895 | 8 939 |
1. Bremseanlegg | 1 272 895 | 43 0754 |
2. Styring | 1 272 895 | 73 737 |
3. Sikt | 1 272 895 | 63 838 |
4. Lykter, refleksinnretninger og elektrisk utstyr | 1 272 895 | 392 295 |
5. Aksler, hjul, dekk og hjuloppheng | 1 272 895 | 339 436 |
6. Understell og understellsutstyr | 1 272 895 | 123 281 |
7. Annet utstyr | 1 272 895 | 55 800 |
8. Skadevirkninger | 1 272 895 | 98 667 |
9. Tilleggskontroller for kjøretøyer til persontransport i gruppe M2, M3 (buss) | 1 272 895 | 143 |
10. Forevisning for trafikkstasjon | 1 272 895 | 2 364 |