Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

I over halvparten av alle dødsulykkene i 2018 er manglende førerdyktighet medvirkende faktor til utfallet.

- Ofte er dette et resultat av en kombinasjon av liten erfaring og kunnskap, noe som fører til feilvurderinger og uansvarlig adferd. Manglende informasjonsinnhenting går igjen, sier Svein Ringen i Statens vegvesen.

Dette viser Statens vegvesens dybdeundersøkelser av 100 dødsulykker (PDF) med 108 omkomne på norske veier i 2018.

En eller flere faktorer knyttet til manglende førerdyktighet har medvirket til 52 dødsulykker i 2018.

Flere faktorer

Høy fart etter forholdene eller langt over fartsgrensen har vært en sannsynlig medvirkende årsak i 41 prosent av dødsulykkene. Etter flere år med klar nedgang og etterfølgende stagnasjon i fartsulykkene gikk disse ulykkene opp 10 prosent i 2018 i forhold til året før.

Kjøring i ruspåvirket tilstand har vært medvirkende årsak i 34 prosent av dødsulykkene i 2018. Dette er den største andelen rusulykker siden Statens vegvesen startet sitt analysearbeid i 2005. I tillegg frykter Vegvesenet «mørketall» på området.

Det er mange faktorer som kan medvirke til at en dødsulykke skjer. Forhold knyttet til veg og -miljøet kan ha medvirket i 28 prosent av ulykkene.

- Vegen er nesten aldri utløsende faktor i seg selv. Men når en ulykke først oppstår, er vegforhold medvirkende til å forsterke et allerede uheldig hendelsesforløp. Viktigste faktorer er veiens linjeføring, sikthindringer og tilstanden på veidekket, sier Ringen.

Møteulykker dominerer

Møte- og utforkjøringsulykker dominerer ulykkesbildet i 2018 med mer enn 70 prosent av alle dødsulykkene og antall omkomne.

  • 37 mistet livet i møteulykker i 2018, mens 39 omkom i utforkjøringsulykker.
  • 13 fotgjengere, sju syklister og 16 mc-førere omkom på veiene i 2018.
  • 39 prosent av dødsulykkene skjedde på riksveg, mens 44 prosent skjedde på fylkesveier. 12 prosent på kommunal vei og fem prosent på privat veg.

Lite sikkerhetsutstyr

Manglende bruk av sikkerhetsutstyr har vært medvirkende til skadeomfanget til mange av dødsulykkene.

  • 33 prosent av omkomne i bil brukte ikke bilbelte.
  • Fire av 16 omkomne på MC brukte ikke hjelm eller brukte hjelmen feil.
  • To av sju omkomne på sykkel brukte ikke hjelm.

- Dette er skuffende tall. Våre analyser viser at mange av disse kanskje kunne overlevd om de hadde brukt sikkerhetsutstyr, sier Svein Ringen.

Kunnskap mot trafikkdøden

Statens vegvesen har siden 2005 gjennomført dybdeanalyser av alle dødsulykker. Et tverrfaglig panel med ekspertise på vei, trafikant, kjøretøy og medisin skal finnes en dypere forståelse av skademekanismer og årsaksforhold.

- I kampen mot trafikkdøden er kunnskap vårt viktigste våpen. Fakta og analysene er viktig for det videre trafikksikkerhetsarbeidet. Dette gir mulighet for gode, effektive og målrettede tiltak både på lang og kort sikt, sier Ringen.

I løpet av disse 14 årene er 2 285 dødsulykkene med i alt 2 488 omkomne blitt analysert av Vegvesenets fagfolk.

Fakta: Dødsulykker 2018

Ulykkestyper

Drepte 2018

Drepte 2005–18

Ulykker %

Ulykker 2018

Ulykker 2005–18

Drepte %

Møteulykker37965393583136
Utforkjøringsulykker39836343578634
Fotgjengerulykker14303121330013
Kryssulykker8190881838
Samme kjøreretning58235783
Andre ulykker5112541075
       
I alt1082 488 1002 285 

 

Fakta: Medvirkende faktorer

Medvirkende faktor

2018 %

Snitt % 2005–18

Faktorer knyttet til trafikant:  
- Manglende førerdyktighet 52 52
- Høy fart etter forholdene/fartsgrensen 41 41
- Ruspåvirkning 34 22
 - Tretthet/avsovning 13 13
 - Sykdom 11 11
 - Mistanke om selvvalgt ulykke 6 6
   
 Faktorer knyttet til veg og vegmiljø 28 28
 Faktorer knyttet til involverte kjøretøy 31 24
 Faktorer knyttet til vær- og føreforhold 13 15