Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Mandag 6. april 2020 kl. 12:00 starter måling av gjennomsnittsfart Ellingsøy- og Valderøytunnelen på Rv. 658.

- Automatisk trafikkontroll er et effektivt trafikksikkerhetstiltak der vi har problemer med høy fart, sier avdelingsdirektør Trafikksikkerhet Guro Ranes i Statens vegvesen. - Det er godt dokumentert at lavere fart reduserer ulykkesrisikoen og antallet alvorlige trafikkulykker på veiene.

Tunneler har generelt sett en lavere risiko for ulykker, men ulykkene kan være mer alvorlige når de inntreffer.

- Strekningsmåling er derfor et effektivt forebyggende tiltak i Ålesundstunnelene, sier Ranes.

Måler snittfart begge veier i begge tunnelene

Gjennomsnittshastigheten vil bli målt i begge retninger i Ellingsøytunnelen og i Valderøytunnelen.

Alle kjøretøy fotograferes både når de kjører inn i og ut av en av tunnelene. Bildene av kjøretøy som ikke har overskredet fartsgrensen, blir slettet umiddelbart.

- Men kjører man derimot for fort, vil det blinke i et gult lys som er plassert 50 meter etter den andre fotoboksen, forklarer Ranes.

Les mer om strekningsmåling av fart. (link til: https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/automatisk-trafikkontroll/strekningsvis-atk)

Trygt å holde fartsgrensen

Ranes sier at trafikantene ikke skal være redde for å holde fartsgrensene i Ålesundstunnelene, eller andre steder med automatisk trafikkontroll.

- Det er viktig å følge med på fartsgrensene, men samtidig er det ingen grunn til å redusere farten vesentlig under det som er oppgitt på strekninger med fotobokser. Det er ikke ønske om lavest mulig fart, men riktig fart i forhold til skilting, trafikk og føreforhold. I Ellingsøy- og Valderøytunnelen kan man trygt holde 80 km/t uten at det vil føre til at man får fartsbot, avslutter hun.

Slik virker strekningsmåling av fart. Illustrasjon: Gaute Larsen, Statens vegvesen Foto: Gaute Larsen