Artikkelen er over to år gammel, og innholdet kan være utdatert.

Mer fleksible løsninger som kan gi bedre trafikale løsninger og økt kvalitet er målet for dialogmøtet for E18 Ramstadsletta-Nesbru 22.mars.

Dronefoto av E18 forbi Sandvika sentrum
Framtidens E18 vil gå i tunnel under Sandvika. Reguleringsplan og kontraktsstrategi for E18 Ramstadsletta-Nesbru står på agendaen for dialogmøtet mellom Statens vegvesen og potensielle framtidige leverandører i totalentreprise Foto: Helge Skoglund-Johnsen

Statens vegvesen har nylig avsluttet forprosjektfasen av reguleringsplanarbeidet for E18 Ramstadsletta-Nesbru. Dette er etappe to av Vestkorridoren og omfatter blant annet E18 lagt i tunnel under Sandvika med påkobling til E18 med ramper mot E16.  Asker og Bærum kommuner og Viken fylkeskommune skal i løpet av våren behandle Vegvesenets anbefaling til alternativ for videre arbeid med reguleringsplan.  I prosjektet E18 Ramstadsletta-Nesbru er det lagt stor vekt på å balansere økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft. De ferdige reguleringsplanene er beregnet vedtatt i 2024.

Tidlig involvering sikrer fleksibilitet 

Selv om det er flere år til byggingen av ny E18 Ramstadsletta-Nesbru starter, har Statens vegvesen likevel allerede nå valgt å invitert potensielle entreprenører, leverandører og rådgivere til dialog.

-Grunnen er at vi ønsker å legge best mulig til rette for framtidig konkurranse om byggingen. Vi vet at entreprenører, leverandører og rådgivere sitter på mye kompetanse og kunnskap om teknologi som vi trenger og som kan gi oss nyttig innspill til hvordan vi best kan utforme reguleringsplanen for å sikre fleksibilitet til å optimalisere løsninger i senere faser, sier Tom Hedalen, prosjektsjef for E18 Vestkorridoren.

Tror på bedre og mer innovative løsninger

Prosjektsjefen ser derfor fram til gode diskusjoner og innspill når rundt 90 deltakerne fra entreprenør-, leverandør- og rådgiverbransje, kommuner, fylkeskommune og Statens vegvesen møtes førstkommende tirsdag. Tema for dialogmøtet er blant annet reguleringsplan med tilhørende bestemmelser, digitalisering, anleggsteknisk tilrettelegging og tekniske løsninger, kontraktsform og -størrelse, digitalisering og bærekraft.
- Å involvere potensielle framtidige leverandører allerede før områdereguleringen er ferdig er ikke noe vi har gjort før. Men jeg er sikker på at det kan gi oss forslag som gjennom innebygd fleksibilitet åpner for bedre og mer innovative løsninger innen samme økonomiske ramme, sier Tom Hedalen.

Invitasjon til dialogmøtet

Portrettfoto Tom Hedalen, prosjektsjef E18 Vestkorridoren
Tom Hedalen er prosjektsjef for E18 Vestkorridoren. Foto: Dagrunn Husum
Aktuelt for fylke(r): Viken