Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Som oppdrag til Nasjonal transportplan 2022-2033 har Samferdselsdepartementet gitt i oppdrag å gjennomgå prosjekter for å finne enklere og bedre løsninger som kan redusere prosjekters kostnader, gjennomføringstid, risiko eller øker nytten/måloppnåelsen uten at dette påvirker hovedhensikten og målene for prosjektet. Som en oppfølging av dette har Statens vegvesen har vurdert alternativer for hvordan E39 Ålesund-Molde best kan krysse Romsdalsfjorden. Det er sett på to traséer for ferjefrie alternativer, «Møreaksen» og «Romsdalsaksen», og alternativ med høyfrekvent ferjetilbud.

Det er «Møreaksen» med 2/3-felts veg og 90 km/t som kommer best ut når vi ser på kostnader og virkninger.

- Funnene i denne rapporten gir ikke grunn til å anbefale at det iverksettes en ny konseptvalgutredning, sier seniorrådgiver Håvard Austvik i Statens vegvesen.

De ulike alternativene har ulike styrker og svakheter:

  • «Møreaksen» har lavest kostnader og god nette nytte per budsjettkrone. Dette er viktige kriterier i prioriteringen i Nasjonal transportplan.
  • «Romsdalsaksen» gir minst økning i utslipp av klimagasser av de ferjefrie alternativene.
  • Bare «Møreaksen» innfrir målet fra konseptvalgutredningen om økt pendlingsomland til byene.
  • «Romsdalsaksen» vil få innsigelser knyttet til natur- og kulturvern samt friluftsliv.

Kvalitetssikrede vurderinger

Det er fagmiljøet rundt E39 Bjørnafjorden og eksterne konsulenter som har vurdert tekniske sider og kostnader for de store bruene. Vegdirektoratet har kvalitetssikret alle kostnader og virkninger.

- Det har vært viktig for Vegvesenet å lage en utredning som er objektiv, har et faglig sterkt grunnlag og svarer på flest mulig av de spørsmål folk stiller seg, sier Austvik.

Rapporten med vedlegg og presentasjonen fra dagens pressekonferanse er tilgjengelig for nedlastning til høyre på denne siden, se under "Last ned".

Kontaktperson i Statens vegvesen:

Seniorrådgiver Håvard Austvik, telefon 900 94 839

 

 

Aktuelt for fylke(r): Møre og Romsdal