Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen har innstilt Bertelsen & Garpestad AS som vinner av anbudskonkurransen for byggingen av ny E39 mellom Leirvika og Renndalen.

Entreprenørselskapet var en av fire leverandører som etter prekvalifisering fikk invitasjon til å levere tilbud på oppdraget.

I tillegg til pris ble også tilbydernes plan for gjennomføring av oppdraget og ivaretakelse av helse, miljø og sikkerhet (HMS) på prosjektet vektlagt.

Bertelsen & Garpestad AS hadde best forhold mellom pris og kvalitet, og er innstilt som vinner av anbudskonkurransen med en tilbudssum på ca. 198,5 millioner kroner.

Klagefristen for tilbyderne er 25. september. Dersom det ikke kommer inn klager på anskaffelsen, vil Vegvesenet signere kontrakt med Bertelsen & Garpestad etter at denne fristen har gått ut.

Om prosjektet

E39 Leirvika-Renndalen er den første delparsellen, av til sammen tre, som skal bygges i prosjektet E39 Betna-Stormyra. Samlet vil de tre utbyggingene gi 26 km ny veg med gul midtlinje. Den nye vegen vil redusere avstanden mellom Betna og Stormyra i Heim kommune i Trøndelag med fem kilometer og reisetiden med sju minutter.

Mellom Leirvika og Renndalen skal det bygges 4,8 km ny veg, der ca. 40 prosent ligger utenfor dagens veg. I kontrakten inngår det to bruer på henholdsvis 55 og 54 meter, samt en driftsundergang for skogbruket på 22 meter. Byggetiden er beregnet til ca. 2 år.

Dagens veg er smal (under seks meter noen steder), har mange svinger og enkelte partier med svært dårlig sikt. Den nye vegen skal bygges med en bredde på 9 meter og får en langt bedre standard med bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet for både privat- og næringstrafikken.

Vegen får forsterket midtoppmerking mellom kjørefeltene og en fartsgrense på 80 km/t.

Dagens E39 Leirvika-Renndalen
Den nye vegen mellom Leirvika og Renndalen skal bygges etter dagens standard og vil gi økt trafikksikkerhet og framkommelighet på strekningen. Foto: Anniken Westad
Aktuelt for fylke(r): Trøndelag