Justering av tunnelarmer i Fløyfjelltunnelen kan forkorte byggetiden
Statens vegvesen har utarbeidet et optimalisert forslag til justerte av- og påkjøringsramper fra Fløyfjelltunnelen i Sandviken.

Forlengelsen av Fløyfjelltunnelen til Eidsvåg er en forutsetning for å kunne realisere ny bybane og sykkelstamveg mellom sentrum og Åsane. Bybanen skal benytte den eksisterende traséen til E39 fra Sandviken sykehus til Eidsvåg. I 2023 ble det avklart at forlenging og oppgradering av dagens E39-tunneler skal skje ved å bygge ett nytt løp, samt utvide og oppgradere ett av tunnelløpene.
Redusert byggetid
Eksisterende planer for Fløyfjelltunnelen gir flere år med omfattende omkjøring for lokaltrafikken i Sandviken. Det skyldes at tunnelene må bygges kun fra Eidsvåg, og at nye tunnelramper i Sandviken først kan bygges etter at den forlengede Fløyfjelltunnelen er åpnet for trafikk.
– Det siste året har Statens vegvesen sett på muligheter for å optimalisere prosjektet og redusere byggetiden, sier Jonas Dalland, prosjektleder i Statens vegvesen.
Kan kutte byggetid
Statens vegvesen foreslår å bygge nye rampetunneler til/fra Sandviken uavhengig av dagens Fløyfjelltunnel. Disse tunnelene vil komme ut ved Glass Knag og blir koblet på den nye rundkjøringen som allerede er planlagt her.
– Nye tunnelramper gjør det mulig å arbeide med ny Fløyfjelltunnel fra et ekstra punkt i tillegg til Eidsvåg, og det gjør det mulig å ferdigstille tunnelrampene til Sandviken tidligere, sier Dalland.
Byggetiden og omfanget av lange omkjøringer for trafikantene til og fra Sandviken kan reduseres med denne løsningen. Anslått byggetid med den opprinnelige løsningen er rundt tolv år, med nye ramper vil dette kunne reduseres med flere år.
Anleggstunnel til Saltimporttomten utgår
Statens vegvesen har vært tydelige at den tidligere planlagte anleggstunnelen og utskiping av masser fra Saltimporttomten ikke skal benyttes. Det er blant annet begrunnet med støy og helsemessig belastning for naboene, samt at det ville gitt økt risiko og kostnad til prosjektet.
Videre fremdrift
Oppstart av reguleringsplanarbeid for justerte tunneler til/fra Sandviken vil bli varslet etter politisk behandling i Bergen kommune.
Målsetningen er å ha en vedtatt plan i løpet av første halvår 2026. Parallelt med dette ses det på muligheter for å ytterligere optimalisere prosjektet innenfor rammene av reguleringsplanen. Etter at planen er vedtatt av kommunen, skal det gjennomføres en ekstern kvalitetssikring av prosjektet (KS2).
Før bygging kan starte må finansieringen avklares, og Statens vegvesen må gjennomføre grunnerverv og utarbeide konkurransegrunnlag. Disse prosessene tar tid. I tillegg kommer selve anskaffelsesprosessen for å få på plass entreprenør. Dersom prosjektet får nødvendige avklaringer og finansiering fortløpende, kan byggingen tidligst starte i 2028/29.
Nødvendig vedlikeholdsarbeid
Uavhengig av fremdrift for forlenget Fløyfjelltunnel er det også nødvendig å gjennomføre omfattende vedlikehold av eksisterende tunnel i tiden fremover. Dette inkluderer utskifting av eksisterende sjaktventilatorer som har passert forventet levealder, i tillegg til andre tiltak, slik at tunnelen kan fungere i tiden frem til forlenget og oppgradert tunnel kan åpnes for trafikk. Dette er tiltak som utføres av Divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.
-
Bilde 1 av 3: Oversiktskart Illustrasjon: Statens vegvesen -
Bilde 2 av 3: Kart over tunnelramper fra ny Fløyfjelltunnel. Illustrasjon: Norconsult -
Bilde 3 av 3: Kart som viser forventet kjøremønster i anleggsperioden. Dagens E39 vil omlegges noe mot vest for å gjøre plass til anleggsområde der de nye tunnelrampene vil komme ut (markert i rødt). Illustrasjon: Norconsult