Artikkelen er fra 2018, og innholdet kan være utdatert.

Onsdag, 21. november vedtok bystyret i Kristiansand forlengelse av bompengeperioden i byen med 12-15 nye år for å fremskaffe 1,8 milliarder kroner til finansieringen av prosjektet.

Staten finansierer 1,2 milliarder kroner som sammen med bompengeinntektene skal være det som trengs for full utbygging av denne strekningen.

Bommene blir stående på samme steder som i dag, og det kommer ingen nye. Det vil koste 23 kroner for en vanlig bil. Det som er nytt er at nå må også el-bilistene i Kristiansand betale 11 kroner pr. passering- fra og med 2020. Prisene er i rushtiden og før beregnet rabatt for bruk av brikke.

Det forventes at Samferdselsdepartementet legger fram en stortingsproposisjon som tar utgangspunkt i de lokalpolitiske vedtakene. Forlengelsen må vedtas av Stortinget før bygging av E18/E39 Gartnerløkka – Kolsdalen kan starte.

Statens vegvesen er klare til å sette i gang byggingen i 2020, da det forventes at vedtak i Stortinget kommer sent i 2019.

Les mer om prosjektet i presentasjonen som ble vist som informasjon om prosjektet til politikere i Kristiansand og nærliggende kommuner.

Se også faktaark som ble laget av Statens vegvesen i samarbeid med Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune.

Foto: Statens vegvesen/Rambøll
Aktuelt for fylke(r): Agder