Dybdereportasje om Norge og Ferjefri E39 i amerikansk radio
I november 2018 besøkte National Public Radio (NPR) Norge for å lage en reportasje om utbedret og Ferjefri E39. Sendingen er nå tilgjengelig.
– Jeg er fascinert over infrastrukturprosjekter som bringer folk tettere sammen, og ikke minst er jeg fascinert av de fantastiske brukonstruksjonene dere planlegger, sa Frank Langfitt, reporter i NPR. – For oss som kommer fra land hvor infrastrukturen er såpass mye dårligere vedlikeholdt er det interessant å se hvordan dere prioriterer infrastruktur og innovasjon i Norge, og vi er spesielt interessert i flytebruer og nedsenkede rørbruer.
Besøkte Trondheim, Bergen og Tysnes
National Public Radio (og medprodusent BBC) var spesielt interesserte i å besøke et lokalsamfunn som vil oppleve store endringer som følge av at vi oppretter faste forbindelser, og de besøkte øya Tysnes sør for Bergen hvor de blant annet fikk møte ordfører Kåre Martin Kleppe. I radiosendingen har reporterne intervjuet både forskere ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Arianna Minoretti (ingeniør i Statens vegvesen) og passasjerer om bord på ferjene i triangelet Bergen, Tysnes og Stord.
National Public Radio er en anerkjent amerikansk radiokanal som lager dybdereportasjer om aktuelle hendelser. Kanalen har ukentlig over 36 millioner lyttere på verdensbasis.
Les artikkelen Norway embarks on its most ambitious transport project yet. (Lenke til radioreportasjen øverst til venstre i artikkelen).
Her kan du lytte til radioreportasjen.
Les tidligere omtale av reportasjeturen i artikkelen Internasjonal interesse for utbedret og ferjefri E39.
-
Bilde 1 av 14: Henrik Granum (t.v) og Vegard Aune gjennomførte en test i "shock-tuben" for reporterne slik at de fikk et bra lydopptak. (Foto: Linda Grønstad) -
Bilde 2 av 14: Frank Langfitt (NPR) og Samuel A. Mosely (BBC) intervjuer Vegard Aune. (Foto: Linda Grønstad) -
Bilde 3 av 14: Betongplater som har blitt utsatt for ekstrem belastning i "shock-tuben". (Foto: Linda Grønstad) -
Bilde 4 av 14: Kontrollert test - i kontrollrommet har forskerne full oversikt over hva som skjer inni "shock-tuben" ved hjelp av et avansert kamera. (Foto: Linda Grønstad) Foto: Linda Grønstad -
Bilde 5 av 14: Vegard Aune forklarer hvordan testingen gjennomføres. (Foto: Linda Grønstad) -
Bilde 6 av 14: Bartosz Siedziako forklarer hvordan han gjennomfører testing av brumodeller i vindtunnel-laben. (Foto: Linda Grønstad) -
Bilde 7 av 14: Aksel Fenerci (f.v), Ole Øiseth og Bartosz Siedziako forklarte reporterne om de ekstreme værforholdene på Vestlandet, og at nøye testing er nødvendig for å sikre at hengebruene tåler å bli utsatt for vind. (Foto: Linda Grønstad) Foto: Linda Grønstad -
Bilde 8 av 14: I bølgelaboratoriet hos SINTEF Ocean fikk reporterne intervjue Øyvind Wiik Petersen (PhD-student) og forskningsleder Øyvind Hellan om hvordan vann virker inn på marine konstruksjoner. (Foto: Linda Grønstad) Foto: Linda Grønstad -
Bilde 9 av 14: Arianna Minoretti (Statens vegvesen) ble intervjuet om en ny type bru som kan være aktuell for mange av de lengste fjordene, en nedsenket flytende rørbru (SFT - submerged floating tunnel). (Foto: Linda Grønstad) Foto: Linda Grønstad -
Bilde 10 av 14: Kjersti Dunham Kvalheim, prosjektleder for Ferjefri E39 forklarer hvordan prosjektet kan gjennomføres. (Foto: Linda Grønstad) -
Bilde 11 av 14: Mathias Eidem (Statens vegvesen) forteller om fjordkryssingene i Ferjefri E39-prosjektet. (Foto: Linda Grønstad) -
Bilde 12 av 14: - Vi er positive til å få fast forbindelse til Bergen, sier Kåre Martin Kleppe, ordfører i Tysnes kommune. (Foto: Linda Grønstad) Foto: Linda Grønstad -
Bilde 13 av 14: Ruskevær: Kjell Håvard Belsvik forteller om de topografiske forholdene rundt Bjørnafjorden, og om grunnforholdene som er formet delvis av sedimenter fra isbreen Folgefonna. (Foto: Linda Grønstad) -
Bilde 14 av 14: Reporterne fikk være med på tre av ferjestrekningene mellom Bergen, Tysnes og Stord. (Foto: Linda Grønstad)
