Endringer i planforslag for Flyplasstunnelen
Forslag til reguleringsplan for bygging av E8 Flyplasstunnelen er revidert og sendt til administrativ og politisk behandling i Tromsø kommune.

I planforslaget er det gjort noen endringer som følge av innsigelser og merknader Vegvesenet fikk inn i første høringsrunde. Det reviderte planforslaget er derfor sendt til Tromsø kommune for ny administrativ og politisk behandling.
Etter behandlingen legger Statens vegvesen ut planforslaget til andre gangs høring og nytt offentlig ettersyn. Alle berørte grunneiere, sektormyndigheter og de som har gitt innspill til planforslaget i 2024, vil da motta informasjonsbrev om tidsfrister for eventuelle nye innspill.
Planen som har plan-ID 1886, lå første gang til høring og offentlig ettersyn 15. april til 10. juni 2024. Den ble første gang behandlet i kommune- og byutviklingsutvalget 4. april 2024, sak 17/24.
Planen er utarbeidet av Statens vegvesen i samarbeid med Tromsø kommune (hele planen) og med Avinor, (flyplassutvidelse) jf. Plan- og bygningsloven § 12-3 og § 12-10.
Bakgrunnen for reguleringsplanen
E8 Flyplasstunnelen er det største tiltaket i bypakke Tenk Tromsø og er omtalt i Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036. Prosjektet er i tråd med Kommunedelplan for ny tverrforbindelse og ny forbindelse til Kvaløya (vedtatt 27.04.2016), og forlengelsen av rullebanen som er en del av områderegulering Langnes (2014). E8 Flyplasstunnelen bygger på konseptvalgutredningen KVU Tromsø (2010).
Formålet med reguleringsplanen
Formålet med planen er å legge til rette for bygging av ny europaveg mellom Breivika og Langnes Lufthavn Tromsø. En ny veg i tunnel skal avlaste eksisterende veg og forbedre forholdene i området, samtidig som det bedrer framkommeligheten for alle. Planen skal vise alle arealinngrep som er nødvendig i forbindelse med byggingen av veg- og tunnelanlegget, den skal også avklare framtidig arealbruk i planområdet.
For Avinor er formålet med planen å avsette nødvendige arealer til en rullebaneforlengelse med sikkerhetsområder, høyderestriksjoner og andre rådighetsinnskrenkninger på tilstøtende områder. Samtidig skal planarbeidet avklare hvordan rullebane, veg og underganger skal tilpasses.
Innkomne merknader
I føre høringsperiode mottok Statens vegvesen 28 uttalelser, hvorav tre av uttalelsene var med innsigelse til planforslaget. Innsigelsene kom fra Troms Fylkeskommune, Avinor og Statsforvalteren i Troms og Finnmark.
Det er gjennomført vurdering og behandling av merknader og innsigelser. Det har vært dialog med innsigelsesmyndighetene. Dette er gjennomført i samarbeid med Tromsø kommune som planmyndighet, samt Avinor der merknader/innsigelser har berørt deres ansvarsområde i planforslaget.
Ny høringsrunde – andre gangs høring
Den nye høringsrunden blir 6 uker lang eller mer. Den vil bli kunngjort gjennom nytt informasjonsbrev og annonsering i avis. Det vil si at alle grunneiere og de som har sendt inn merknader vil bli direkte informert når plandokumentene er tilgjengelig, det samme vil sektormyndigheter og andre interessenter.
Det reviderte planforslaget med tilhørende vedlegg vil bli publisert på Vegvesenets nettsider. I det tilhørende dokumentet, «merknadsbehandling», ligger vurderingen av de innkomne merknadene. Her vil alle kunne lese svaret på sin merknad.