Klima og miljø
I tilknytning til brukonstruksjonene langs E39, skal prosjektet vurdere potensialet for energiproduksjon fra vind, sol, bølger og tidevannsstrøm.
Stort potensial for å produsere fornybar energi
Studiene har vist en rekke interessante muligheter. Det foreligger sterke indikasjoner på at det er stort potensial for å produsere fornybar energi i tilknytning til vegkonstruksjoner og anlegg. Fornybar strømproduksjon vil bidra til å redusere klimaspor fra bygging og drift av slik infrastruktur, og i enkelte tilfeller kan den bidra til finansiering til byggeprosjektet. Norge har både naturgitte forutsetninger og tilgang til fagkompetanse som gjør det mulig å være en ledende aktør innen området.
Det foreligger i dag flere FoU-prosjekter og aktiviteter innenfor energi, miljø og klima knyttet til delprosjektet, eksempelvis materialtyper, metoder, holdbarhet, langsiktige miljø- og utslippsegenskaper. I tillegg pågår det flere aktiviteter i Statens vegvesen som skal bidra til å oppnå et lavutslippssamfunn.
Overføring av kunnskap og kompetanse til andre vegprosjekter
Prosjektet skal sørge for at E39 blir en mer bærekraftig, klimanøytral og fremtidsrettet korridor. Dette skal bidra til å nå nasjonale klimamål, og korridoren vil bli benyttet som en demonstrasjonsarena for å skape bedre forutsetninger for implementering og disseminering av FoU-resultater.Dette skal også gi mulighet for overføring av kunnskap og kompetanse til andre vegprosjekter via større samhandling med Transportavdelingen og Vegavdelingen i Vegdirektoratet.
Prosjektet dekker fokusområde innenfor følgende tema:
Redusere veganleggets totale energibehov via:
- Energihøsting for eget bruk eller levering til el-nettet
- Innovative tiltak for energieffektivisering
Redusere klimautslipp fra veginfrastruktur
- Innovative materiale for å redusere materialbruk
- Innovative konstruksjoner for å forlenge levetiden
- Redusere materialbruk og materialtransport (Mindre materialtransport og økt materialgjenbruk)
- Redusere utslipp ved drift og vedlikehold
Redusere klimautslipp fra vegtrafikk
- Redusere utslipp fra trafikk via bedre vegutforming
- Elektrifisering av veginfrastruktur
- Tilpasse korridoren for fossilfri vegtrafikk (tilpasning til nullutslippssamfunn)
Bidrag til miljø- og klimanøytral veginfrastruktur
- ITS-løsninger (Intelligente transportsystemer) for fremtidens kjøretøy
- Forberede infrastrukturen for lavutslipp kjøretøy
- Bidra til miljøvennligere veger
- Utvikling av bedre verktøy for livssyklusanalyse til E39