Artikkelen er fra 2014, og innholdet kan være utdatert.

Kombinasjonen av lokale behov og mulighetene som internasjonalt knutepunkt er en utfordring i arbeidet med framtidsutredningen for Kirkenes.

Det sa regionvegsjef Torbjørn Naimak da han presenterte arbeidet med Konseptvalgutredningen (KVU) for Kirkenes under dialogmøtet med representanter for næringsliv, offentlig forvaltning og andre transportbrukere i Kirkenes tirsdag 16. september.

Regionvegsjefen måtte medgi at det har gått lang tid fra Statens vegvesen startet arbeidet med å utrede framtidas Kirkenes, men han understreker at innspillene fra dialogmøtet i 2010 er et viktig grunnlag for det videre arbeidet. Siden da er E105 planlagt og delvis bygd ferdig, Kirkenes er definert som et prioritert knutepunkt gjennom Felles Barents Transportplan, det er oppnådd enighet om delelinjen med Russland, og flere tunge næringslivssatsinger har kommet nærmere realisering.

Torbjørn Naimak understreket også at det var først nå at satsingen på Kirkenes har fått en formell nasjonal prioritering ved at Samferdselsdepartementet  har gitt mandat for Konseptvalgutredningen (KVU) som skal danne grunnlag for prioriteringene i neste Nasjonal transportplan.

 

Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark