Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Denne sommeren skal rundt 30 arkeologer fra Norges arktiske universitetsmuseum gjennomføre undersøkelser i det som blir veglinja til E10 Hålogalandsvegen.

Det er store landområder som er gjenstand for de arkeologiske undersøkelsene, som vil pågå denne sommeren og de to neste. I år vil utgravningene pågå i hovedsak fra Tjeldsundbrua og sørover mot Hårvik samt ved Steinsland og Kåringen. Før granskingen kan starte må linja ryddes for vegetasjon. Statens vegvesen vil i løpet av kort tid signere kontrakt for dette arbeidet.

–Kontrakten er etter anbudsrunde tildelt Sæteråsen Maskin AS og omfatter bygging av anleggsveg frem til utgravningsstedene og avdekking av disse. I tillegg skal de etablere et riggområde på Rødskjær hvor vi skal sette opp en boligrigg, forteller prosjektleder Reidar Johansen.

Arkeologer fra Norges arktiske universitetsmuseum i Tromsø starter utgravninger i linja til Hålogalandsvegen denne våren. Foto: Ole-Andre Helgaas

Statens vegvesen har også tildelt kontrakten for brakker til boligrigg og feltbrakker til X-Maskinutleie AS. Anleggsarbeidene er ventet å starte i løpet av april, slik at området er klart når arkeologene ankommer i juni.

Grunnerverv pågår

Parallelt med at det nå begynner å bevege seg ute i veglinja, jobber Statens vegvesen med erverv av nødvendig grunn. Områdene arkeologene trenger tilgang til prioriteres først. I løpet av 2020 og 2021 vil rundt 500 grunneiere i området bli kontaktet.

Et annet viktig forberedende tiltak er flytting av høyspentlinjer som kommer i konflikt med veglinja. Dette arbeidet vil pågå i årene frem mot byggestart. Per nå jobbes det med etablering av en ny høyspentlinje på strekningen Lødingen–Kåringen, som vil forsterke forsyningskapasiteten.

Biltet er tatt i Hårvika i retning Kongsvik. Høyspentlinja i fjellsiden må flyttes for å gi plass til Hålogalandsvegen. Foto: Ole-Andre Helgaas

Forutsetter stortingsproposisjon

E10 Hålogalandsvegen er planlagt som et offentlig/privat samarbeid, OPS, omtalt i gjeldende Nasjonal transportplan (NTP). Statens vegvesen har forberedt utlysning av kontrakten høsten 2020. Det forutsetter imidlertid at bevilgning og igangsetting vedtas gjennom en bompengeproposisjon i Stortinget. Forslag til proposisjon ble oversendt Samferdselsdepartementet i desember i fjor.

Bevilgning til arbeidet som pågår nå er gitt over statsbudsjettet. I 2020 er det satt av 120 millioner kroner til forberedende arbeid.

Sæter med Hårvika forut. Her skal høyspentledninger flyttes. Bildet er tatt under en tidligere befaring. Foto: Ole-Andre Helgaas
Aktuelt for fylke(r): Nordland, Troms og Finnmark