Artikkelen er fra 2018, og innholdet kan være utdatert.

Gode og omfattende grunnundersøkelser er helt avgjørende i alle vegprosjekt, og i løpet av høsten skal det gjennomføres flere undersøkelser i forbindelse med Hålogalandsvegen.

Det er tidligere gjennomført omfattende undersøkelser langs store deler av traseen, og nå trengs det enda flere undersøkelser på noen punkter.

I forbindelse med kvalitetssikring av statlig vedtatt reguleringsplan for E10/rv. 83/rv. 85 Hålogalandsvegen, er det ønskelig å gjennomføre kjerneboring med tanke på geologi og vegteknologi i noen områder av prosjektet. Hensikten med undersøkelsen er å sjekke typen og kvaliteten på bergmassene, for vurdere om disse er brukbare til vegbygging.

Slik gjennomføres undersøkelsene

Undersøkelsene utføres på en så skånsom måte som mulig. Boringen skal der det er mulig gjøres fra eksisterende europaveg/riksveg/fylkesveg/utmarksveg, for å unngå berøring med nærliggende terreng.

Metoden går ut på at borevogn etablerer seg i vegsiden/grøfta/lomme til veg, alternativt at det underbygges med stødige masser for å bore. Der det er mulig vil entreprenøren prøve å unngå å komme i konflikt med marka, bortsett fra med ansettet (der boret plasseres), som vil være kontaktpunktet med marka. Dette er som regel ikke større enn 1x1 meter.

Skjer i løpet av høsten

Kjerneboringen planlegges gjennomført i oktober/november/desember 2018. Figuren under viser kart med foreløpige borelokaliteter. Disse lokalitetene kan bli endret på kort varsel.

Borekart

Alle grunneiere kontaktet

Alle tiltak skal skje innen de begrensningene som er vedtatt i reguleringsplanen, og alle berørte grunneiere er kontaktet i et eget brev. Brevet kan også lastes ned nederst på denne siden.

 

 

Grunboring
Fra grunnundersøkelser i Fiskfjorden i 2015. Foto: Tomas Rolland, Statens vegvesen
Aktuelt for fylke(r): Nordland, Troms og Finnmark