1. Utredes
  2. Alternativ velges
  3. Reguleringsplan
  4. Bygging forberedes
  5. Bygges
  6. Åpnet
Foto: Øyvind Ellingsen

Hvor?

Fylker:
Rogaland

Kommuner:

Sola, Stavanger, Sandnes

Hva?

Sykkelstamvegen er en sammenhengende hovedsykkelveg mellom Stavanger og Sandnes, tilrettelagt for høy fart og sikker ferdsel. Den bygges med god bredde, planskilte kryss og høy standard, og skal gjøre det enklere og tryggere å sykle til jobb og skole i byområdet.

Hvorfor?

Prosjektet skal få flere til å velge sykkel fremfor bil, særlig på arbeidsreiser til Forus og Lura. Området har høy bilbruk og mye kø. Sykkelstamvegen skal være et attraktivt, effektivt og trafikksikkert alternativ som bidrar til bedre miljø og folkehelse.

Kart

Sykkelstamveg Nord-Jæren © NVDB, Geovekst, kommunene og Open Street Map contributors (utenfor Norge)

Kommuneplan for sykkelstamvegen ble vedtatt i Stavanger 12. desember og i Sandnes 22. november.

Reguleringsplan for Sykkelstamvegen mellom Sørmarka i Stavanger og Smeaheia i Sandnes er nå lagt ut til offentlig høring. De som ønsker å komme med innspill til planen må gjøre det skriftlig og innen 9. mai.

Delstrekningen av sykkelstamvegen som er planlagt mellom Sørmarka og Smeaheia strekker seg over to kommuner. Reguleringsplanforslaget er derfor lagt ut på høring i begge kommunene.

Dokumentene ligger også til gjennomsyn på Stavanger kommunes servicetorg i Olav Kyrres gate 23 Stavanger på stavanger.kommune.no  og i Sandnes kommunes servicekontor, Håkon 7’s gate 8 Sandnes og sandnes.kommune.no

Stavanger bystyre vedtok måndag reguleringsplanforslaget for sykkelstamvegen mellom Sørmarka og kommunegrensa.

I desember vedtok Sandnes kommune planane for strekninga mellom kommunegrensa og Smeaheia. Dermed er mesteparten av sykkelstamvegen vedtatt. Strekninga mellom Sørmarka og Smeaheia er ni kilometer.

- Dette er veldig kjekt! Nå ser eg fram til at vi snart kan bygge sykkelstamvegen, seier prosjektleiar i Statens vegvesen, Matthew Millington. Millington håpar på byggestart i 2016.

Delstrekningar

Sykkelstamvegen blir 13 kilometer lang, og går mellom Stavanger og Sandnes, via Forus. Planane for strekninga mellom Schancheholen og Sørmarka blir sendt til kommunen i mars. Strekninga lengst nord, fram til Madlaveien blir bygt som ein del av Ryfastprosjektet.

Den siste strekninga, frå Smeaheia til Oalsgata blir planlagt seinare.

Sjå kart over strekningane her.

Aktuelt for fylke(r): Rogaland

Politikarane i Stavanger vedtok 9. mai reguleringsplanen for sykkelstamvegen mellom Schancheholen og Sørmarka.

På strekninga gjennom Sørmarka kjem ein 350 meter lang tunnel berre for syklistar.  

- Vi trur at tunnelen bidrar til å gjere sykling meir attraktivt for dei som skal til og frå Forus eller Sandnes, seier Matthew Millington i Statens vegvesen.

Strekninga mellom Schancheholen og Sørmarka er 2,6 kilometer lang, og kjem til å koste cirka 300 millionar kroner å bygge.

Omsyn til alle

Millington seier det har vore utfordrande å finne gode løysingar for syklistane og samtidig ta vare på bustadområda langs strekninga.

- Slik planen er nå trur eg vi har løyst det på best mogleg måte for alle partar, seier han. 

Sykkelstamvegen blir bygt i etappar. Etter planen startar arbeidet med å bygge første del av strekninga Sørmarka-Smeaheia etter påske i 2017.

Risa AS leverte det lågaste tilbodet på å bygge den første strekninga av Sykkelstamvegen, mellom Asser Jåttensvei og Oalsgata.

Seks firma gav tilbod då prosjektet blei lyst ut før sommaren. Risa AS hadde det  lågaste tilbodet, på i overkant av 293,6 millionar kroner.

– Vi gleder oss til å kome i gang med arbeidet. Vi håpar på å signere kontrakt med Risa AS på første etappe mellom Asser Jåttens vei og Sandnes grense før vi tar ferie, slik at vi kan starte bygging i august/september, seier prosjektleiar i Statens vegvesen, Kari Smådal Turøy.

Strekninga skal vere ferdig i 2020.

Onsdag 12. september markerer Statens vegvesen og entreprenør Risa AS byggestart på Sykkelstamvegen, mellom Asser Jåttensvei og Sandnes grense.

Fylkesordførar Solveig Ege Tengesdal og ordførarane Christine Sagen Helgø (Stavanger) og Ole Ueland (Sola) deltar på markeringa.

I dag signerte Statens vegvesen byggekontrakten med Kruse Smith Entreprenør AS som skal bygge den nye sykkeltunnelen gjennom Auglendshøyden. Det ble gjort via Skype.

Kruse Smith Entreprenør AS var billigste tilbyder på å bygge sykkeltunnelen gjennom Auglendshøyden og kontrakten på 95 074 935,- kroner ble i dag signert av begge parter via skype.  

– Vi ser frem til at vi kommer i gang med byggingen allerede til sommeren, og kanskje tidligere, sier prosjektleder for Sykkelstamvegen i Statens vegvesen, Kari Smådal Turøy.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide åpnet fire kilometer av den nye 13 kilometer lange Sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.

Stangeland Maskin AS er innstilt som vinner av anbudskonkurransen for lengste etappe av Sykkelstamvegen, fra Sandnes grense til Oalsgata i Sandnes Kommune. Etappen er 4,2 kilometer og kobler seg på den ferdigbygde strekningen fra Asser Jåttens vei i Stavanger kommune til Sandnes grense. Det skal bygges tre underganger og tre bruer på strekningen, blant annet en bru over E39 nord for Løwenstrasse. Prosjektet inneholder også omfattende støyskjerming av bebyggelsen langs motorvegen.

Sykkelstamvegen mellom Sandnes og Stavanger er landets første og lengste «motorvei» for syklister. Nå er over 6 kilometer ferdig. Det var Stavangers varaordfører Dagny Sunnanå Hausken og statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Kalsås som klippet båndet som markerte åpning av den andre etappen på 1,7 kilometer av den 13 kilometer lange sykkelvegen.

Tre lokale entreprenører var prekvalifisert til å konkurrere om å bygge den siste store Sykkelstamvegen-kontrakten på 310 145 431 kroner mellom Sandnes og Stavanger.

Den siste strekningen av totalt fire er 2,6 kilometer. Det skal bygges en stor betongbru over Helmer Hansensgate, ny undergang i Auglendsveien og innredning av den ferdig utsprengte sykkeltunnelen inngår i kontrakten, som er en utførelsesentreprise, med prekvalifisering og forhandling. I forbindelses med arbeidet vil det bli nedsatt fartsgrense og tidvis omlegging av trafikken på E39 forbi anleggsområdet og omlegging av gang- og sykkelveger inne i området.

Nasjonal transportplan:
Handlingsprogram 2018–2023
Totalkostnad:
1,40 mrd. kr i 2021 kroner
Oppstart:
Sommer 2018

Mer om prosjektet

Sykkelstamvegen skal vere ein effektiv og trafikksikker veg for syklistar mellom Sandnes og Stavanger. Planperioden er sett til 2012–2018. Anleggsarbeidet for den første delstrekninga starta i 2014. Målet med prosjektet er å overføre arbeidsreiser frå personbil til sykkel.

Prosjektkontor

Besøksadresse:

Svanholmen 7, Sandnes

Kontakter

Nabokontakt sykkeltunnelen

Telefon:
400 22 760
E-post:

Kari Smådal Turøy

Prosjektleiar Sykkelstamvegen
Telefon:
480 25 113
E-post:

Øyvind Ellingsen

Kommunikasjonsrådgiver
Telefon:
932 14 350
E-post: