Hemsedal: 17 innspill til planoppstart rv. 52 Tuv-Venås
Statens vegvesen mottok 17 innspill til varsel om planoppstart for Tuv-Venås.
Seks fra offentlige, og elleve fra private. Temaene det legges mest vekt på er miljø, trafikkstøy, avkjørsler, framkommelighet, trafikksikkerhet og gang sykkelvei.
–Alle forhold som er spilt inn vil bli vurdert, men vi gir her en kommentar til temaene som er nevnt flest ganger, forteller planleggingsleder Simen Aastorp Haga.
Vegtrafikkstøy
Dagens trafikkmengde på riksveg 52 er 1450 kjøretøy per døgn. 26% av trafikkmengden er tunge kjøretøy. Framskrevet trafikkmengde i 2040 tilsier en økning på ca. 450 kjøretøy i døgnet til 1900, og en økning av andel tunge kjøretøy til 30%.
Økt trafikk gir også mer støy, men det er ikke kun antall kjøretøy som har betydning. Fartsnivå, og type kjøretøy er blant andre faktorer som virker inn. I planarbeidet skal det utføres beregninger av fremtidig situasjon.
Avkjørsler
Statens vegvesen ønsker å redusere antall avkjørsler til riksvegen, og at avkjørsler skal være trafikksikre med god plassering og gode siktforhold. I det aktuelle planområdet er det mange avkjørsler langs en del av riksvegen som har vist seg å være et fremkommelighetsproblem for tunge kjøretøy vinterstid.
Framkommelighet
Flere av innspillene kommenterer at det er positivt at framkommeligheten skal bedres, og det er gitt konkrete forslag til utbedringer som kan gjøres
Trafikksikkerhet
Trafikksikkerhet skal alltid ha høy prioritet hos Statens vegvesen. Tuv er et tettsted, og som flere har kommentert ved planoppstart er ikke trafikksikkerheten god nok i området. Spesielt nevnt er fartsgrensen på strekningen, ønsker om vegbelysning, behov for krysningspunkter og situasjonen for gående og syklende.
Gang og sykkelvei
Gang og sykkelvei er sterkt ønsket av mange. Det vil bedre trafikksikkerheten i Tuv, bidra til at elever kan gå til Tuv skule, tilrettelegge for at barn, unge og voksne kan bevege seg trygt langs riksveg 52 uten å være avhengig av bil.
–Vi kommer til å se på om vi kan kombinere samordning av avkjørsler med tilbud for gående og syklende, sier Aastorp Haga