Artikkelen er fra 2014, og innholdet kan være utdatert.

Hammerfest kommune, Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen starter arbeidet med å utarbeide nye vegløsninger for Hammerfest. Opplegg for finansiering legges fram for lokalpolitisk behandling i september 2014.

Det største delprosjektet i pakken vil være omlegging av riksveg 94 Saragammen – Fuglenes (omkjøringsvegen) med tunneler forbi sentrum. Her er reguleringsarbeidet snart ferdig.

Andre delprosjekt som er nevnt og som kan være aktuelle, er utbedring av riksveg 94 Rossmolla-Meland, mindre tiltak ved Jansvannet, friområdet ved Storvannet, gang- og sykkelveger gjennom byen, utbedring av fylkesvegen til flyplassen og kollektivplan.

Flere alternativer

Et hovedspørsmål er om prosjektet skal være konsentrert rundt omlegging av riksveg 94, eller om denne skal inkluderes i en bypakke med flere tiltak.

Statens vegvesen vil også utrede ulike alternativer for antall bomstasjoner og plassering av disse.

Framtidsprosjekt

Hammerfest kommune håper på byggestart i 2016.

- Vi er utålmodige. I dag passerer 10.000 kjøretøy gjennom sentrum hver dag, og mye av dette er tungtransport. Det haster å gjøre noe med dagens trafikkbilde. Samtidig er dette et prosjekt for framtidige generasjoner, sier ordfører Alf E. Jakobsen.

Hammerfest kommune håper at byggingen kan starte i 2016. Statlige investeringspenger kan tidligst komme i tilknytning til Nasjonal Transportplan 2018-2027. Byggetida er anslått til rundt tre år.

Bompenger

Finansiering vil være en del av forslaget som skal behandles av Hammerfest kommunestyre til høsten. Hammerfest kommune og Finnmark fylkeskommune har tidligere gitt sin prinsipielle tilslutning til at bompenger inngår som en del av finansieringen av riksveg 94.

Regionvegsjef Torbjørn Naimak sier at signalene fra den nye regjeringen tyder på mindre bruk av bompenger på hele strekninger. Det går imidlertid fram av regjeringsplattformen at hovedregelen skal være at bompenger skal være en del av finansieringen i bypakker.

- I Finnmark vil bruk av bompenger være en forutsetning for utbygging av bytiltak i Alta, Kirkenes og Hammerfest, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Styringsgruppe

Styringsgruppa for prosjektet består av ordfører Alf E. Jakobsen (leder) og leder for komite for miljø og utvikling Håvard Hargaut-Jensen fra Hammerfest kommune, fylkesråd for kultur, næring og samferdsel Grethe Ernø Johansen fra Finnmark fylkeskommune, og regionvegsjef Torbjørn Naimak fra Statens vegvesen. 

Petter Hildre fra Statens vegvesen leder arbeidsgruppa.

 

 

 
Arbeidet med å finne en god løsninger for Hammerfest sentrum er i gang. Her fra det første styringsgruppemøtet med regionvegsjef Torbjørn Naima, fylkesråd Grethe Ernø Johansen og ordfører Alf E. Jakobsen.
I september skal lokalpolitikerne i Hammerfest behandle forslaget til byløsninger. Regionvegsjef Torbjørn Naimak, fylkesråd Grethe Ernø Johansen og ordfører Alf E. Jakobsen er i styringsgruppa. Foto: Kari Karstensen
Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark