Hangarbrua er verdens første gangbru med brudekke bestående av resirkulert aluminium. Aluminiumet kommer fra den nedlagte oljeplattformen Gyda.

Hangarbrua i Trondheim åpnet for gående og syklende tirsdag 30. september 2025. Foto: Vegard Thorvaldsen/Statens vegvesen

Hangarbrua er et pilotprosjekt i regi av FjordX-programmet i Statens vegvesen  for å teste ut bruken av resirkulert aluminium i brukonstruksjoner. 

Hangarbrua ble offisielt åpnet 30. september 2025 og er et banebrytende prosjekt innen bærekraftig infrastruktur. Hangarbrua krysser jernbanen ved Leangen stasjon og er en del av Hovedsykkelveg øst som gir trygg og effektiv forbindelse mellom Ranheim, Jakobsli og Trondheim sentrum.

Hovedsykkelveg Trondheim øst er en del av Miljøpakken som skal bidra til grønn omstilling og redusert biltrafikk.  

Hangarbrua – verdens første gangbru med brudekke i resirkulert aluminium

Filmen viser prosjektet fra oppstart til ferdigstillelse, og gir innblikk i prosessene underveis. Video: Statens vegvesen.

Fakta om Hangarbrua

  •  Type: Nettverksbuebru for gående og syklende
  • Lengde: 55 meter
  •  Bredde: 9 meter
  •  Vekt: ca. 60 tonn
  • Materiale: Brudekke bestående av 100 % resirkulert aluminium fra den nedlagte oljeplattformen Gyda. Strekkstagene består av rustfritt stål.
  •  Kostnad: ca. 85 millioner kroner (45 mill. finansiert av Miljøpakken)
  •  Byggherre: Statens vegvesen
  •  Hovedentreprenør: Leirvik AS

Hva gjør Hangarbrua spesiell?

  •  Verdens første gang- og sykkelbru med brudekke i resirkulert aluminium, et pionerprosjekt som viser kraften i sirkulær økonomi.
  • Aluminium gir lav vekt, korrosjonsbestandighet og vedlikeholdsfri levetid på opptil 100 år, med betydelig lavere klimagassutslipp enn stål.
  • Materialet stammer fra helikopterdekket på Gyda-plattformen i Nordsjøen, omsmeltet og bearbeidet av Hydro før Leirvik AS bygde brua.
  • Prosjektet er en del av Statens vegvesens innovasjonsprogram Fjord-X, og har involvert samarbeid med COWI, Hydro, Aker Solutions, SINTEF, NTNU og Stena Recycling.
  • Brua ble prøvemontert på Stord, fraktet med båt til Trondheim og heist på plass med millimeterpresisjon i én operasjon.

Dette er de involverte partene i Hangarbruprosjektet

Leirvik AS har prosjektert brua sammen med COWI, og har samarbeidet med Hydro, Aker Solutions og Stena Recycling om det resirkulerte brudekket. Statens vegvesen har et tett forskningssamarbeid med Sintef og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) hvor Vegvesenet er partner i SFI Physmet, et senter for forskningsdrevet innovasjon ved NTNU. Winsnes AS har utført grunnarbeidene for Hangarbrua.