Å redusere piggdekkbruken er et viktig tiltak for å bedre luftkvaliteten i norske byer og tettsteder.

Bruk av piggdekk er hovedårsaken til asfaltslitasje og veistøv. Redusert bruk av piggdekk har vært og er fortsatt et viktig tiltak for å bedre luftkvaliteten i norske byer og tettsteder. Følgende virkemiddel brukes i dag for å redusere bruk av piggdekk:

  • Piggdekkgebyr
  • Økonomisk støtte fra kommuner til forbrukere som skifter fra pigg til piggfritt

Kommunene avgjør piggdekkgebyr

Gebyr for bruk av piggdekk er et effektivt virkemiddel for å redusere andelen som kjører med piggdekk. Det er hver enkelt kommune som avgjør om det skal være piggdekkgebyr eller ikke.

Andel som kjører piggfritt i norske byer

Statens vegvesen beregner og offentliggjør den offisielle statistikken for piggfriandelen i Norge. Tallene er prosentandel av kjøretøy som kjører piggfritt.

I 2024 er det for første gang beregnet piggdekkandeler i Nasjonal reisevaneundersøkelse for intervjuer gjennomført i perioden januar til og med september 2024. 

‡ = Piggdekkgebyr

Piggfri andel i norske byer siste fem år
År 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Oslo 91‡ 91‡   90‡      
Asker/ Bærum 89 89          
Bergen 88‡            
Trondheim 74‡ 79‡ 77‡ 81‡      
Stavanger/ Sandnes 85‡ 88‡ 89‡ 91‡ 92‡ 92 93
Drammen 83 85       87 87
Kristiansand 66 69 71 75‡ 77‡ 79 77
Fredrikstad/ Sarpsborg 82 86          
Skien/ Porsgrunn 76 74 76 73 76 77 77
Lillehammer 53 52 51        
Hamar 61 63 60        
Ålesund 58 50          
Tromsø 17 17          

Forbud mot piggdekk deler av året

I Norge er det forbudt å bruke piggdekk fra og med 2. påskedag til og med 31. oktober, foruten i de tre nordligste fylkene hvor datoen er fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det fins unntak fra disse reglene. Piggdekkforbudet er hjemlet i forskrift om bruk av kjøretøy.