Har du fått en SMS eller e-post fra Statens vegvesen som du ikke ventet? Ta deg god tid, og sjekk meldingen nøye før du gjør noe.

For tiden sendes det ut en rekke ulike svindel-varianter inkludert innkalling til kjøretøykontroll, kjøretøyforbud, kjøretøyavgift, fartsbot, brudd på trafikkregler samt beskjed om å verifisere personlige og/eller kjøretøyopplysninger. I tillegg er det flere svindel-varianter med AutoPASS som avsender.

Gå alltid inn via vegvesen.no eller autopass.no

Det beste vernet mot svindel er at du selv går til vegvesen.no eller autopass.no, da vet du at det er den ekte nettsiden du kommer til.

Slik beskytter du deg

  • Slett SMS og e-post du mistenker er svindel, uten å åpne dem.
  • Gå alltid til vegvesen.no eller autopass.no ved å skrive det inn på adresselinjen øverst i nettleseren.
  • Har du blitt svindlet? Anmeld det til politiet så fort som mulig. Gi også gjerne beskjed til oss på slik at vi kan gjøre vårt for å stoppe svindleren.
  • Har du delt kredittkortnummer, BankID eller kontonummer med noen og mistenker at det var svindel? Kontakt banken din med en gang. Du kan også sperre kortet ditt i nett- eller mobilbanken din.

Eksempler på falske e-poster

Dette er eksempler på falske e-poster som er i omløp for tiden. Merk at svindlerne regelmessig endrer avsenderadressen.

En falsk e-post med teksten: Kjære kunde. Vi ønsker å informere deg om at det er registrert behov for en oppdatering knyttet til ditt kjøretøy.
En falsk e-post hvor du får beskjed om å trykke på en lenke og oppdatere kjøretøyinformasjon din. Lenken fører til en falsk Statens vegvesen-nettside hvor du blir bedt om å legge inn registreringsnummer og telefonnummer. Illustrasjon: Statens vegvesen
En falsk e-post med teksten: Handling nødvendig - Oppdatering av kjøretøyinformasjon. Vi ønsker å informere deg om at det er registrert behov for oppdatering knyttet til ditt kjøretøy.
En falsk e-post hvor du får beskjed om å gå til ‘Dine sider’ og oppdatere kjøretøyinformasjon. Lenken fører til en falsk Statens vegvesen-nettside. Registreringsnummeret som oppgis er tilfeldig. Det er ingen som har mottatt e-post hvor deres riktige registreringsnummer oppgis i e-posten. Illustrasjon: Statens vegvesen
En falsk e-post med overskriften: Påminnelse - Forny førerkortet ditt. Teksten er: Kjære fører. Vi minner deg om at gyldigheten på førerkortet ditt snart går ut.
En falsk e-post hvor du får beskjed om å oppdatere førerkortinformasjonen din. Lenken ‘Forny nå’ fører til en falsk Statens vegvesen-nettside. Illustrasjon: Statens vegvesen
En falsk e-post med påminnelse om at du må fornye førerkortet ditt. E-posten inneholder falske lenker. Teksten er: Dette er en påminnelse om at førerkortet ditt må fornyes.
En falsk e-post med overskriften "Påminnelse: Forny førerkortet ditt". E-posten inneholder falske lenker. Illustrasjon: Statens vegvesen
En falsk e-post med teksten: Kjære kunde. Betalingskortet du har koblet til din AutoPass er ikke lenger gyldig og derfor har vi blokkert avtalen din. Hvis du fortsatt ønsker å behold fordelene dine hos AutoPass, må du oppdatere betalingskortinformasjonen din. E-posten inneholder også en falsk lenke.
En falsk e-post om at betalingskortet ditt knyttet til Autopass-avtalen din har utløpt. E-posten inneholder en lenke til en falsk nettside hvor svindlerne ber deg om å oppgi personnummer og kortinfo. Illustrasjon: Statens vegvesen

Eksempler på falske SMS

Dette er eksempler på noen av de falske sms-ene som er sendt ut:

Dette er en falsk SMS som utgir seg for å være fra Autopass.  Ikke åpne lenken eller kopier lenken til nettleseren din. Teksten er: Vårt siste betalingsforsøk var mislykket. For å sikre tjenesten din fortsetter uten avbrudd, vennligst oppdater dine betalingsdetaljer.
Dette er en falsk SMS som utgir seg for å være fra Autopass. Ikke åpne lenken eller kopier lenken til nettleseren din. Illustrasjon: Statens vegvesen
Falsk sms med teksten: Autono Norsk Fartsbot. Våre registre viser at fartsboten din fortsatt ikke er betalt. For å unngå ytterligere gebyrer, prikker på førerkortet eller midlertidig suspensjon, må betalingen fullføres innen 20. august 2025.
Ny svindel på SMS som sendes fra utenlandsk nummer som starter på +63 (Filippinene). Inneholder lenke til en falsk nettside hvor svindlerne ber deg om å oppgi personnummer og kortinformasjon. Illustrasjon: Statens vegvensen
Svindel-sms med teksten: Autopass minner deg om at du har ubetalte regninger, vennligst behandle dem umiddelbart.
Ny svindel-variant på SMS som sendes fra utenlandsk nummer som starter på +63 (Filippinene) eller +27 (Sør-Afrika). SMS-en inneholder lenke til en falsk nettside hvor svindlerne ber deg om å oppgi personnummer og kortinformasjon. Illustrasjon: Statens vegvesen

Slik avslører du forsøk på svindel

Får du en melding du ikke venter, skal du alltid være forsiktig:

En e-post  som ser ut til å være sendt fra en adresse som slutter på vegvesen.no, kan være svindel, og en falsk SMS kan ligge sammen med andre meldinger fra en kjent avsender. 

Ikke åpne vedlegg eller trykk på lenker i SMS og e-post. En lenke kan føre til en falsk nettside for å lokke fra deg passord eller andre opplysninger. 

Sjekk språket. Svindelforsøk er ofte preget av dårlig språk og en truende tone. Vær ekstra skeptisk hvis avsenderen oppfordrer deg til å handle raskt eller understreker at det er viktig at du gjør noe.

Se flere tips: