Fjorårets dødsulykker: Mange kunne overlevd
— I seks av ti dødsulykker brøt sjåføren loven. For høy fart, ruset, uten lappen, med mobilen i hånden eller i et kjøretøy med tekniske feil.
Nyheter, pressemeldinger og kronikker fra Statens vegvesen.
— I seks av ti dødsulykker brøt sjåføren loven. For høy fart, ruset, uten lappen, med mobilen i hånden eller i et kjøretøy med tekniske feil.
— Norske bildekk bidrar med 8000 tonn mikroplast i naturen hvert år. Dette tilsvarer om lag 2 kilo mikroplast fra hvert enkelt kjøretøy.
— Førebuande arbeid langs E16 held fram, samtidig blir fleire entreprisar førebudd for utlysing i haust, med oppstart i 2026.
— I tre tiår har DDE sunget at E6 er «den strakaste vei’n» Samferdselsdepartementet sier nå at det er riksveg 3 som er snarveien mellom Oslo og Trondheim.
— Statens vegvesen vurderer å sette opp en midlertidig bru som erstatning for Knutstad bru på E10 i Vestvågøy, som har fått skade på armeringen.
— Statens vegvesen skal bruke over en milliard kroner på å drifte riksvegene i Salten de neste fem årene.
— Statens vegvesen skal bruke 1,5 milliarder kroner de neste fem årene på drift av riksvegene i Innlandet.
— Mandag 1. september markerer oppstart av den nye driftskontrakten for riksveier som går gjennom ni trønderske kommuner med til sammen 310.000 innbyggere.
— Siden 2011 har Veidekke Industri AS driftet riksveiene i norddelen av Trøndelag. Mandag 1. september markerer oppstart av ny kontrakt.
— 48 mistet livet i trafikken i juni, juli og august. Det er 16 flere enn i samme periode i fjor.