Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Fra 8.februar gjelder de nye reglene for EU-kontroll. Den største endringen for deg som bileier er økt fleksibilitet.

Den kontrollfristen du har i dag gjelder inntil du har gjennomført neste EU-kontroll.

– Bileiere får større fleksibilitet ved at de kan gjennomføre EU-kontrollen når det passer for dem. Før var det slik at siste siffer bestemte når bilen skulle inn på kontroll, mens nå kan du selv velge hvilket tidspunkt du vil utføre kontrollen så lenge bilen blir godkjent før fristen. Statens vegvesen kommer til å sende deg et påminnelsesbrev om EU-kontroll to måneder før fristen går ut, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen.

Gradvis innfasing

Den nye ordningen vil fases inn etter hvert som bilene er til kontroll. Det er ikke slik at alle biler plutselig får ny frist i februar.
– Den kontrollfristen du har ved overgangen gjelder til du har gjennomført en ny kontroll. Deretter får du en ny frist basert på den datoen du utfører hovedkontrollen, utdyper Harsem.
Kontrollintervallene forblir de samme som i dag, det vil si at personbiler stort sett skal inn første gang etter fire år og deretter annethvert år, mens kjøretøy over 7500 kg skal inn hvert år.

Kontrollfristen er endelig

Kontrollfristen er endelig. Det betyr at bilen din må være godkjent innen fristen. Beregn derfor nok tid til å få gjennomført hovedkontroll, rette eventuelle mangler og få utført etterkontroll. Overholder du ikke fristen for EU-kontroll kan bilen bli avskiltet hvis du møter Vegvesenet, Politiet eller Tolletaten langs veien.
Det er lurt å sjekke kontrollfristen for bilen din. Du finner den også på kontrollseddelen du fikk utlevert ved forrige EU-kontroll.
– Omlegging av systemene våre innebærer at verkstedene ikke kan utføre EU-kontroll fredag 8. februar. Dette vil i liten grad påvirke bileiere, avslutter Harsem.

 

Pressekontakt:

Gro Bakkerud, Statens vegvesen Vegdirektoratet:

, telefon: 402 89 765.

 

Sjekk av bremseskiver
Feil knyttet til bremser er den vanligste årsaken til at biler ikke blir godkjent på EU-kontroll. ( Foto: Knut Opeide/ Statens vegvesen