Kjartan Hove
- E-post:
Kommuner:
Bergen
Oppgradert hovedinnfartsåre til Bergen, mellom Arna og Vågsbotn. Vegen er omtalt som mulig tredje byggetrinn av ringveg øst. Kommunedelplan skal avklarer trasé og prinsippløsning for et for E16 Arna–Vågsbotn. Strekningen er en del av E39 som er hovedveg langs kysten.
Strekningen er del av foreslått ringveg øst rundt Bergen. I Arna vil strekningen møte nytt kryss for både firefelt E16 retning Voss og ny E39 mellom Arna og Fjøsanger. I Vågsbotn kommer ny E39 til Nordhordlandsbrua.
Konseptvalgutredningen for Bergensområdet «Kjuagutt og stril, mindre bil» (KVU) hadde en grundig gjennomgang og analyse av et samlet transportsystem, der Ringveg øst var ett av elementene. KVU-en anbefalte å sette i gang planarbeid for Ringveg øst for å gi framkommelighet, trafikksikkerhet, tilgjengelighet fra områdene i øst, redusert sårbarhet i transportsystemet, og effektivisering av riksvegnettet og effektiv gods- og varedistribusjon
I Bergen kommunes behandling av KVU ble Ringveg øst tatt opp, også med begrunnelse knyttet til avlastning av sentrale byområder.
Ved behandling høsten 2011 ba Bergen bystyre om at Ringveg øst må sikre god kobling mot det øvrige ringvegsystemet og om løsninger som avlaster Nygårdstangen, Danmarksplass og Sentrum.
I 2016 presenterer Statens vegvesen en utredning i rapporten «Ringveg øst og E39 nord i Åsane».
Dette var ikke en plan, men en utredning, før oppstart av formell planprosess etter Plan- og bygningsloven.
Statens vegvesen startet i 2018 arbeidet med kommunedelplan med konsekvensutredning for både E16 Arna-Vågsbotn og E39 Vågsbotn-Klauvaneset. Begge strekningene var omtalt i Nasjonal transportplan 2018-2029.
Her kan du lese varslet om planoppstart.
Forslag til kommunedelplan med konsekvensutredning ble lagt ut på høring i september 2021. Dette var et revidert høringsforslag, hvor Statens vegvesen endret anbefalingen fra alternativet S3-N1 til alternativ S1a-N1. Det ble i alt vurdert 17 trasékombinasjoner i konsekvensutredningen.
Kommunedelplanen skal avklare trasé og prinsippløsning for et riksveganlegg som skal knytte Bergen og Nordhordland bedre sammen og være en effektiv, sikker og forutsigbar transportforbindelse i regionen. Strekningen Arna–Vågsbotn inngår som en del av framtidig Ringveg øst i Bergen. Prosjektet inngår også som del av Ferjefri E39.
I februar 2022 opprettholdt Statens vegvesen anbefalingen om alternativ S1a-N1 etter at høringen var gjennomført.
Bergen bystyre vedtok 22.juni 2022 en oppdeling av kommunedelplan E16/E39 Arna-Vågsbotn-Klauvaneset.
Delerstrekningen mellom Arna og Vågsbotn ble ikke vedtatt, med unntak av en kortere strekning i Arna.
Prosjektet må omtales i regjeringens Nasjonal transportplan (NTP). NTP presenteres som regel cirka hvert fjerde år.
Neste steg for oppgradering av E16 mellom Arna og Vågsbotn er å starte arbeidet med reguleringsplan.
Videre arbeid for strekningen E16 Arna-Vågsbotn er satt på vent, og det pågår ikke arbeid med strekningen. Strekningen er per nå prioritert sist av de tre delstrekningene i Ringveg øst.
Trafikksikkerhet og dagens vegstandard tilsier at Ringveg øst bygges ut slik:
Når prosjektet blir omtalt i Nasjonal transportplan (NTP) vil prosjektet årlig bli omtalt i Statens vegvesens porteføljeprioritering som sier hvor modent prosjektet er for byggestart.
Når reguleringsplan er godkjent og ekstern kvalitetssikring (KS2) er gjennomført, må Stortinget vedta finansiering av prosjektet.
Etter prosjektet har fått finansering vedtatt i Stortinget og beviliget penger i statsbudsjettet, kan prosjektet starte arbeidet med å lyse ut kontrakter.
Opprinnelig var E16 Arna-Vågsbotn del av E16/E39 Arna-Vågsbotn-Klauvaneset, hvor Statens vegvesen arbeidet frem forslag til kommunedelplan for hele strekningen mellom Arna og Nordhordlandsbrua.
Bergen kommune vedtok ikke kommunedelplan for hele strekningen, og Arna-Vågsbotn-Klauvaneset ble derfor delt i to prosjekter.