Gang- og sykkelforbindelser når prosjektet er fullført
Et av hovedformålene med utbyggingen av E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen er å tilrettelegge for at flere kan sykle og gå til, fra og gjennom byen.
Vi bygger derfor en ny, bred og universelt utformet sykkelekspressveg på hele strekningen fra Kolsdalen til byen.
Sykkelekspressvegen får en bredde på 5,5-6 meter og med adskilt fotgjenger- og sykkelfelt. Det legges vekt på god estetisk utforming, god belysning og trygg framkommelighet for både gående, syklister og rullestolbrukere.
Vi vektlegger også å opprettholde og skape gode, nye forbindelser på tvers av E18/E39. Disse er viktige for å styrke byens sammenheng, bygge opp om god byutvikling og generelt gi gode forhold for myke trafikanter.
Statens vegvesen, sammen med utførende entreprenør Eiffage Norge, vil sørge for at det blir flere gode gang- og sykkelforbindelser på tvers av veganlegget. Kartet nedenfor illustrerer dette:
Totalt fem gang- og sykkelforbindelser
1. Fra Banehaven, over tunnelportalen, og videre til Kirkegata og Fjellgata (Hoved)
Dette vil være den universelt utformede hoved-adkomsten for myke trafikanter inn mot byen både fra sykkelekspressvegen og fra Setesdalsveien/Grim. Syklistene ledes mot Tordenskjoldsgate og Kirkegata, som er hovedaksene for sykkel gjennom Kvadraturen
2. Gangbru over E18 fra Banehaven til Slottet (Snarvei)
Dette er en snarveg og et supplement til gangforbindelse nr. 1. Hovedformålet er å skape en snarvei, korteste vei mot Markens gate for gående fra Grim. I tillegg vil denne brua gi en rask og kort gangforbindelse til de to nye bussholdeplassene som blir etablert langs E18. Brua ender i en trapp ned mot Tordenskjoldsgate.
I trappa blir det etablert skinner slik at det vil være mulig å trille en sykkel. Hele gangforbindelsen med trappa vil få varmekabler, for å sikre god framkommelighet også vinterstid.
I tilknytning til trappa blir det ved Slottet/Tordenskjoldsgate bygd en ny urban plass med beplantning, sykkelparkering og sittemuligheter samt direkte adkomst til ny bussholdeplass for østgående busser.
I Statens vegvesen sin reguleringsplan for E18/E39 Gartnerløkka-Meieriet (vedtatt i 2015) var det vist mulighet for etablering av en heis i enden av gangbrua. Men denne heisen var ikke et krav i reguleringsplanen.
Etter planvedtaket og da vi begynte å nærme oss byggestart ble det fremmet ønsker om å senke kostnadene i Gartnerløkka-prosjektet, også fra politisk hold. Dermed utførte Statens vegvesen i 2023 en ny gjennomgang av hele prosjektet for å vurdere kostnadsreduserende tiltak. Det ble da i samråd med Kristiansand kommune avklart at det ikke skal bygges heis, dette på grunn av kostnader dette medfører samt utfordringer med vedlikeholdet av en slik døgnåpen heis med tilhørende bygg, midt i Kristiansand sentrum.
Et sentralt moment i samme gjennomgangen var også om en slik heis i det hele tatt ville gi noen tidsmessige besparelser for rullestolbrukere og andre bevegelseshemmede inn mot Kvadraturen/Markens gate da heisbruken i seg selv er tidkrevende. Dette sammenlignet med å benytte hovedalternativet for gående og syklende via Banehaven. Differansen i lengde på disse to alternativene er liten, omtrent 180 meter, og ikke lengre enn at denne ble vurdert som akseptabel.
Terrenget er slik at stigningen både opp fra Banehaven til gangbrua og opp fra Tordenskjolds gate til gangbrua er stor. Fra Banehaven ligger gangvegen i stigning 12,5%. Det er svært vanskelig å tilrettelegge for bevegelseshemmede, da måtte vi hatt en lang rampe som slynget seg opp til gangbrua.
Formålet med gangbrua er at det skal være en snarveg. Derfor bygges den med bratt rampe raskeste veg opp fra Banehaven og med trapp ned mot Tordenskjolds gate. Et alternativ til trapp kunne ha vært en universelt utformet rampe tilrettelagt for bevegelseshemmede, men denne ville blitt en lang omveg til Markens gate på grunn av høydeforskjellene. Rampa ville blitt svært lang og endt opp mot Vestre Strandgate som i fremtiden skal prioriteres for kollektivtrafikk. Her er det derfor ikke ønskelig å lede syklister til.
Statens vegvesen mener at samlet sett utgjør de nye gang- og sykkelvegene i dette området en god løsning, selv om brukere av rullestol og andre bevegelseshemmede må følge hovedalternativet via Banehaven når de skal inn mot sentrum.
I Gartnerløkka-prosjektet forholder Statens vegvesen seg til Plan- og bygningsloven og gjeldende krav til universell utforming. Den universelt utformet hovedløsningen er i samsvar med kravene.
3. Ny gangforbindelse fra vestre deler av Kvadraturen og Quadrum, til Kristiansand kirkegård
Dette vil bli en ny, universelt utformet forbindelse under de nye bruene for E18, og den vil bli en viktig adkomst til blant annet kirkegården, fra Kvadraturen.
4. Ny undergang ved Samsen
Ved Samsen skal dagens undergang under E18 rives, og det skal bygges en ny, bred, lys og universelt utformet undergang som gir en god og direkte forbindelse mellom Møllevannsveien og Havnegata. Undergangen gir også en god forbindelse fra sykkelekspressvegen til Havnegata. Langs Havnegata bygges ny 5,5 m bred gang-sykkelveg. Dette vil være den korteste forbindelsen til vestre deler av Kvadraturen for myke trafikanter fra Vågsbygd, Møllevannsområdet og Tinnheia. I tilknytning til undergangen blir det bygd en ny, bilfri, urban plass ved Samsen/Arkivet.
5. Ny bru på sykkelekspressvegen over E39 ved Dueknipen (tidligere Circle-K bensinstasjoner)
Denne brua vil være en god gang- og sykkelforbindelse på sykkelekspressvegen over E39 som også vil gi forbindelse til turveg, friområder, boligområder og utsiktspunkt på Dueknipen.