Gang- og sykkelforbindelser når prosjektet er fullført
Et av hovedformålene med utbyggingen av E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen er å tilrettelegge for at flere kan sykle og gå til, fra og gjennom byen.
Vi bygger derfor en ny, bred og universelt utformet sykkelekspressveg på hele strekningen fra Kolsdalen til byen.
Sykkelekspressvegen får en bredde på 5,5-6 meter og med adskilt fotgjenger- og sykkelfelt. Det legges vekt på god estetisk utforming, god belysning og trygg framkommelighet for både gående, syklister og rullestolbrukere.

Vi vektlegger også å opprettholde og skape gode, nye forbindelser på tvers av E18/E39. Disse er viktige for å styrke byens sammenheng, bygge opp om god byutvikling og generelt gi gode forhold for myke trafikanter.
Statens vegvesen, sammen med utførende entreprenør Eiffage Norge, vil sørge for at det blir flere gode gang- og sykkelforbindelser på tvers av veganlegget. Kartet nedenfor illustrerer dette:

Totalt fem gang- og sykkelforbindelser
1. Fra Banehaven, over tunnelportalen, og videre til Kirkegata og Fjellgata (Hoved)
Dette vil være den universelt utformede hoved-adkomsten for myke trafikanter inn mot byen både fra sykkelekspressvegen og fra Setesdalsveien/Grim. Syklistene ledes mot Tordenskjoldsgate og Kirkegata, som er hovedaksene for sykkel gjennom Kvadraturen
2. Gangbru over E18 fra Banehaven til Slottet (Snarvei)
Dette er en snarvei og et supplement til gangforbindelse nr. 1. Hovedformålet er å skape en snarvei, korteste vei mot Markens gate for gående fra Grim. I tillegg vil denne brua gi en rask og kort gangforbindelse til de to nye bussholdeplassene som blir etablert langs E18. Brua ender i en trapp ned mot Tordenskjoldsgate.
I trappa blir det etablert skinner slik at det vil være mulig å trille en sykkel. Hele gangforbindelsen med trappa vil få varmekabler, for å sikre god framkommelighet også vinterstid.
Det bygges en løsning med trapp fordi en universelt utformet rampe ville blitt en stor omvei til Markens gate på grunn av høydeforskjellene. En rampe som ville tilfredsstilt kravet til universell utforming ville blitt svært lang og ende opp mot Vestre Strandgate, som for fremtiden skal prioriteres for kollektivtrafikk, og hvor det derfor ikke er ønsket å lede syklister til.
I tilknytning til trappa blir det ved Slottet/Tordenskjoldsgate bygd en ny urban plass med beplantning, sykkelparkering og sittemuligheter samt direkte adkomst til ny bussholdeplass for østgående busser.

3. Ny gangforbindelse fra vestre deler av Kvadraturen og Quadrum, til Kristiansand kirkegård
Dette vil bli en ny, universelt utformet forbindelse under de nye bruene for E18, og den vil bli en viktig adkomst til blant annet kirkegården, fra Kvadraturen.

4. Ny undergang ved Samsen
Ved Samsen skal dagens undergang under E18 rives, og det skal bygges en ny, bred, lys og universelt utformet undergang som gir en god og direkte forbindelse mellom Møllevannsveien og Havnegata. Undergangen gir også en god forbindelse fra sykkelekspressvegen til Havnegata. Langs Havnegata bygges ny 5,5 m bred gang-sykkelveg. Dette vil være den korteste forbindelsen til vestre deler av Kvadraturen for myke trafikanter fra Vågsbygd, Møllevannsområdet og Tinnheia. I tilknytning til undergangen blir det bygd en ny, bilfri, urban plass ved Samsen/Arkivet.

5. Ny bru på sykkelekspressvegen over E39 ved Dueknipen (tidligere Circle-K bensinstasjoner)
Denne brua vil være en god gang- og sykkelforbindelse på sykkelekspressvegen over E39 som også vil gi forbindelse til turveg, friområder, boligområder og utsiktspunkt på Dueknipen.
