Hva oppnår vi med prosjektet?
Vi får en ny veistrekning der framkommelighet og avvikling av trafikken blir bedre for alle trafikantgrupper.
Det blir mindre kø og økt trafikksikkerhet. Prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen er mye mer enn bare en bedre kjørevei for biltrafikken til og gjennom byen.
- Ny E18 / E39 med stor andel konstruksjoner
- Nytt kryss Gartnerløkka med rv. 9 og Vestre Strandgate
- Nytt kryss Arkivet med ny vei til ferjehavn og Havnegate
- Ny Havnegate ned til terminalbygget
- Utvidet areal for ferjeoppstillingsplasser (iht. havnas reguleringsplan)
- To nye jernbanespor for gods fra ferje til tog
- Opprettholde spor til containerhavn
- Nytt spor til Kolsdalen (Glencore) i omlagt jernbanetunnel (fjelltunnel)
- Store omlegginger og nyanlegg for sanering av annen infrastruktur (vann, spillvann, overvann, fjernvarme, regional strømkabler , lokale strømkabler, kommunikasjon (fiber), signal/styring for jernbane, m.m.
- Ny adkomst til Glencore industri
- Funksjonelt, godt og sikkert veisystem for alle trafikanter
- Legger til rette for stor økning av kollektivtrafikk
- Sykkelekspressvei med bedre forhold for gang- og sykkel
- Tilnærmet sykkelekspressvei-standard langs Havnegata
- Tilpasset reguleringsplan for ny Jernbanestasjon
- Tilpasset byutvikling
- Byggemåte som begrenser omfang av arealbruk
- Gir en estetisk forbedring og bedre totalopplevelse
- Dagens E39 Vesterbrua (høybru) skal rives
- Innløsning og rivning av Vesterveien 3 (BaneNOR) og Vesterveien 15 (KMV)
- Gode faseplaner for gang- og sykkeltrafikken i anleggsperioden
- Mål om å prioritere kollektivtrafikk i anleggsfasen
- Faseplaner med trafikkomlegginger for å ivareta ca. 40.000 kjøretøy pr. døgn på E18/E39 gjennom anleggsområdet,trafikk til sentrum, rv. 9 og ferjeterminalen
Prosjektet omfatter bygging av ny E18/E39 i Kristiansand kommune med nye kryss med Vestre Strandgate, ferjeterminalen og rv. 9, del av ny Havnegate med adkomst til containerhavn, prioriterte løsninger for kollektivtrafikk og gjennomgående sykkelekspressveg.
Adkomst til tankanlegg Circle-K legges om, og ny tilførselstunnel bygges for å opprettholde jernbanespor til industri i Kolsdalen.
Ny bru over jernbaneområdet tilpasses dagens og framtidig sporplan slik at vegprosjektet kan bygges uavhengig av den planlagte utbyggingen av jernbanestasjonen. I prosjektet inngår også bygging av to parallelle jernbanespor til Kristiansand ferjeterminal, for overgang av gods fra sjø til bane.
Vi legger til rette for videreføring av Havnegata fram til containerhavn syd og vest i Kvadraturen (Silokaia/Odderøya). Dette bidrar til bedre fordeling av trafikken i Kristiansand by og til og fra E18/E39, samtidig som det gir mulighet til å prioritere kollektivtrafikk til/fra Kvadraturen i Vestre Strandgate.
Prosjektet bidrar også til utvikling av sikre og effektive knutepunkter for overgang mellom ulike transportmidler. Det er også viktig for utvikling av et robust vegsystem i Kristiansandsregionen med sammenhengende standard og økt satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gåing.
Det skal også bli bedre adkomst til ferjeterminal, jernbanestasjon, containerhavn, sentrum vest og til rv. 9.
E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen tilrettelegger for andre prosjekt i byen:
- Gjennomgående sykkelekspressveg
- Prioritering av buss i byen
- Ny havnegate
- Nye spor til ferjehavna
- Ny byutvikling i vestre del av Kvadraturen
Standard
- Løsningen er regulert med utgangspunkt i at E18/E39 i framtiden går i Ytre Ringveg
- Gartnerløkka–Kolsdalen som hovedveg i by med smalere felt og 60 km/t