E6 Megården-Mørsvikbotn
12 av 16 tunneler på strekningen E6 Megården–Mørsvikbotn tilfredsstiller ikke tunnelsikkerhetsforskriften.
Statens vegvesen planlegger å bygge ny vei på strekningen. Prosjektet omfatter bygging av ca. 44 km ny vei, hvorav ca. 24 km er nye tunneler og resten er bruer og vei i dagen. Den største brua er hengebrua over Leirfjorden. Denne er 812m lang. Den nye veien blir ca. 12 km kortere.
Forventet anleggsstart var 2023 men er utsatt etter Stortingets budsjettbehandling høsten 2022.
Aktuelt:
- Varsel om planoppstart for to ulike E6-traséer på Sommerset-Mørsvikbotn, frist på innspill var 13. april 2022.
- Statens vegvesen skrinlegger det østlige alternativ for ny E6 gjennom Sørfold | Statens vegvesen
- Spørsmål og svar fra informasjonsmøte i Sørfold 14 mars 2022
For planer, høringer, dokumenter og annet innhold. Se våre dialogbokser nederst på siden.
Opptak av folkemøter:
-
-
- Opptak/video som legges ut etter folkemøter vil av praktiske årsaker bare være tilgjengelig i begrenset tid.
-
Statens vegvesen planlegger å bygge ny E6 mellom Megården og Mørsvikbotn. I tråd med regjeringens valg av konsept skal det bygges bru over Leirfjorden og det skal bygges nye tunneler. Ny vei vil fjerne flere av de største flaskehalsene på E6 gjennom Nordland.
Det foreligger en reguleringsplan fra 2016, vedtatt av Sørfold kommune, som viser traséen for den nye veien. Som det framgår av informasjon "Planer" foregår det nå et arbeid hvor man vurderer større og mindre justeringer på deler av veitraséen. Resultatet av dette arbeidet forventes å foreligge innen sommeren 2023.
I Nasjonal transportplan (NTP) for 2022-2033 legges det opp til at prosjektet skal bygges i første periode. Den totale kostnaden for prosjektet er beregnet til 11,2 milliarder kroner (2022).
Dagens vei
Dagens vei har 16 smale tunneler hvorav 12 av disse ikke oppfyller tunnelsikkerhetsforskriften. Tunnelene mangler tilstrekkelig sikkerhetsutrustning, veibredde, høyde, lys, stigning og kurvatur. Flere av dem har fått nedsatt hastighet. Strekningen er ulykkesbelastet og må ofte stenges for bilberging vinterstid. Omkjøring via Sverige tar +11 timer. I praksis deles landsdelen i to når veien må stenges.
Den største delen av den nye veien skal bygges i ny trase. Deler av den gamle veien vil bli kommunal eller fylkeskommunal, resten vil bestå som statlig beredskapsvei. Dette vil gi mulighet for omkjøring og vesentlig bedre samfunnssikkerhet for landsdelen.
Prosjektets hovedmål
- Oppfylle tunnelsikkerhetsforskriften
- Gi økt trafikksikkerhet langs hele strekningen
- Mer forutsigbar transport og økt fremkommelighet
- Redusere omkjøringstiden fra +11 timer til under 2 timer
- Redusere reisetiden mellom Fauske og Narvik med ca. 25 minutter
Den nye veien
- Vil bli ca. 13 kilometer kortere enn dagens E6
- Får fartsgrense 90 kilometer i timen
- Får ny vei med 9 meters bredde
- Vei:
- E6
- Fase:
- Planfase
- Kommuner:
- Sørfold
- Fylker:
- Nordland
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2022–2033
- Totalkostnad:
- 11,2 milliarder.
Kontakter
Svein Bjørgo Larsen
- Telefon:
- 90 94 21 36
- E-post:
Dagrunn Elisabeth Kaasen
- Telefon:
- 90 15 25 33
- E-post: