Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

Planprogrammet for Hålogalandsvegen er fastsatt og det legges nå trykk på å få fart i reguleringsplanleggingen.

Hålogalandsvegen sto på programmet og rundt 30 representanter fra berørte kommuner, fylkesmenn og sektormyndigheter deltok da fylkeskommunene Nordland og Troms inviterte til felles planforum nr. 3.

Prosjektet nådde en viktig milepæl da planprogrammet ble fastsatt 10. september 2015.

- Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har vært veldig involvert i utarbeidelsen av planprogrammet, ingenting som står der er tilfeldig. De har brukt mye ressurser på dette arbeidet og følger det veldig tett, forklarer Therese Frivåg Lund, delprosjektleder i Hålogalandsvegen.

Et fastsatt planprogram betyr at planleggingen av Hålogalandsvegen har klare rammer for det videre planarbeidet med reguleringsplanen og hvilke trasealternativer som det skal jobbes videre med.

Planprogrammet beskriver også hvilke konsekvenstemaer som skal utredes i reguleringsplanen og hvordan de skal utredes.
Planprogrammet sier også noe om hvordan informasjon og medvirkning skal gjennomføres i reguleringsplanfasen.
Med fastsatt planprogram er alt klart for å sette i gang med reguleringsplanleggingen.

Må være effektive
- For vår del er det viktig at maskineriet nå er preppet og klart. Vi skal starte reguleringen av hele prosjektet, vi må være fantastisk effektive og er helt avhengig av et godt og tett samarbeid med de enkelte kommunene og sektormyndighetene, forklarer Lund.

Medvirkning
Planarbeidet går raskt og det legges hele tiden opp til en effektiv prosess. Derfor er det veldig viktig med en god dialog med grunneiere og andre interessenter, og det blir flere muligheter for medvirkning i det videre planarbeidet:

  • Ved varsel om planstart for reguleringsplanen vil det bli mulighet for alle å komme med innspill til den videre prosessen. Dette annonseres i pressen og på nettsider etc.
  • I tillegg vil det arrangeres en ny runde med folkemøter i alle kommunene når planen legges ut til offentlig ettersyn i løpet av sommer/høst 2016.

Trasevalg
Det kom inn totalt 82 skriftlig innspill fra mange forskjellige aktører, i forbindelse med trasevalgene. Et punkt på planforumet var en kommunevis gjennomgang av trasevalgene som er tatt, med en beskrivelse av utfordringer og mulige løsninger.
 

Fremdrift

  • 2015 oktober – kunngjøring oppstart av reguleringsplanarbeidet, oppstartsmøter med alle kommunene
  • 2015 desember - Konsekvensutredning av ikke prissatte og prissatte konsekvenser ferdigstilt
  • 2016 april - reguleringsplanforslag med konsekvensutredning ferdigstilt
  • 2016 mai/juni – intern kvalitetssikring av reguleringsplanforslag med konsekvensutredning
  • 2016 juli - høring og offentlig ettersyn av reguleringsplanforslag med konsekvensutredning
  • 2016 desember - vedtatte reguleringsplan med konsekvensutredning for konsept 2

 

 

Fv. Guro Dalheim Olsen, Reidar Johansen, Unni Kufaas og Therese Frivåg Lund.
Fv. Guro Dalheim Olsen, Reidar Johansen, Unni Kufaas og Therese Frivåg Lund i prosjektgruppa i Hålogalandsvegen. Foto: Tomas Rolland
Aktuelt for fylke(r): Nordland, Troms og Finnmark