Transportmodeller og samfunnsøkonomiske analyser med ny teknologi og mer data skal gi oss et bedre beslutningsgrunnlag.

Dagens transportmodeller er utgangspunkt for alle større investeringer i samferdselssektoren og bygger i hovedsak på reisevaneundersøkelser. Rask endring i reisemønstre, mobilitetsteknologi og bærekraft stiller krav til bedre og raskere beslutninger om investeringer.

Transportmodeller beriket med nye data og datakilder vil gi et mer nøyaktig bilde av trafikantenes reisemønster .

  • Vi skal kartlegge hvilke grunnlagsdata som kreves for å utvikle fremtidens transportanalyseverktøy og tydeliggjøre de riktige samfunnsøkonomiske verktøyene som er nødvendige for å møte disse behovene.
  • Vi skal utvikle transportanalyseverktøy på bakgrunn av et godt datagrunnlag og sikre at effektiv bruk av ny teknologi legger føringer for utviklingen av et bærekraftig veinett. 

Dette vil bidra til at vi når Norges klima- og miljømål, understøtter nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken og legger til rette for en enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet.

Prosjektet er et virksomhetsutviklingstiltak i Statens vegvesen og pågår i perioden 2021 - 2026. 

Grunnlagsdata

For å oppnå mer effektive og fremtidsrettede transportmodeller, må vi ha nye kilder for datafangst, bedre uthenting og håndtering av data, og god kvalitet. Dette vil gi mer presise beregninger som igjen vil øke tilliten til de samfunnsøkonomiske analysene.

Bedre og mer transparent dataflyt skal tilrettelegge for bedre sporbarhet (og etterprøvbarhet) av grunnlagsdata. Dette vil synliggjøre beregningene. Datakildene må fange opp alle trafikantgruppers reisevaner og også gi mulighet for sanntidsdata. Dette inkluderer både private reiser med bil, sykkel, gange o.s.v., men også yrkestrafikk.

Transportmodeller

Nye transportmodeller skal sikre at vi har analyser som gjør oss i stand til å bygge et fremtidsrettet og bærekraftig transportsystem. Beriket med nye data og datakilder vil transportmodellene kunne gi et mer nøyaktig bilde av trafikantenes reisemønster og bidra til bedre beslutninger i et transportbilde i stadig endring. 

Vi vil utvikle transportmodeller som kan skreddersys etter beregningsbehov og kontekst, slik at de vil være enklere å tilpasse. Gjennom modulbaserte modeller vil vi kunne hente ut effekter tidlig og tilpasse modellene etter hvert som ny kunnskap og nye behov kommer til.

Samfunnsøkonomi

Vi utvikler et nytt beregningsverktøy for å effektivisere og kvalitetssikre samfunnsøkonomiske analyser i samferdselssektoren. I tillegg utvikler vi et nytt brukergrensesnitt for koding av transportnett som benyttes i transportmodellen.

Et sentralt mål på kort sikt er å etablere et teknologisk oppdaterte verktøy som samler resultater fra både transportmodeller og nyttekostnadsanalyser i én integrert løsning.

Verktøyet vil forbedre dataflyt og sporbarhet, legge til rette for egenkontroll og sidemannskontroll, og effektivisere arbeidsflyten gjennom et brukervennlig og moderne grensesnitt.»

Rapporter fra prosjektet

Her finner du rapporter fra utviklingsarbeidet.

Forskningsrapporter
Tittel Forfatter Referanse Utgivelse
Kunstig intelligens for strategisk transportplanlegging - muligheter og begrensninger
Stefan Flugel
TØI rapport 2076/2025 2025-02
Viktigheten av arealplanlegging og arealbruk i transportplanlegging (ntnu.no)
Øyvind Lervik Nilsen, Torbjørn Stigen, Stig Andersen
MOMOIN artikkel, Vol. 2 No2. 2024-06
Gunnhild B.A. Svaboe
Sintef, notat N-02/2024 2024-04
Stefan Flugel, Paal B. Wangsness
Langsikt, policy rapport 2024-04
Martijn Hollestelle, Olga Petrik, Sindre Levinsen
MOMOIN artikkel, Vol.2 No1. 2024-02
Bruk av scenarioer i strategisk transportplanlegging - Dokumentasjonsrapport (NVA) Linda Alfheim, Eivind Jamholt Bæra Norconsult AS, rapport R-52308914-1 2024-02 / R-52209029-1
Grunnlagsdata og reisevaneundersøkelser for ABM (NVA) Andre Uteng, Gina Gjelten, Martijn Hollestelle, Martin L. Sandbraaten, Olga Petrik Rambøll Norge, notat 2024-01
Bruk av scenarioer i norske byer med nullvekstmål (NVA) Linda Alfheim, Eivind Jamholt Bæra, Michele Delapaz Hansen Norconsult AS, rapport R-52209029-1 2023-09 / R-52209029-1
Beskrivelse av metoder for overordnede beregninger av klimagassutslipp fra transportsektoren i Norge – Prosjektnotat Odd André Hjelkrem Sintef, notat  N-02/2023 2023-08
Brutus model for Trondheim - Pilotprosjekt (NVA) Olga Petrik, Martijn Hollestelle Rambøll Norge, rapport 2023-06
Mulig vei framover for etablering av en LUTI-modell i Norge (NVA) Øyvind Lervik Nilsen, Torbjørn Stigen Rambøll Norge, notat 2023-06
Bruk av scenarioer i planlegging (ntnu.no)
Eivind Jamholt  Bæra, Linda Alfheim
MOMOIN artikkel, Vol.1 No.1 2023
Scenarioer for bærekraftig mobilitet i norske byer mot 2050 (NVA) Stein Johannes Brembu, Linda Alfheim Norconsult AS, rapport R-52206126-2  2022-12
Scenarioer for bærekraftig mobilitet i norske byer mot 2050v2 (NVA) Stein Johannes Brembu, Linda Alfheim Norconsult AS, rapport R-52206126-1 2022-05
Vurdering av framtidig transportmodeller i og utenfor byområder - notat (NVA) Øyvind Lervik Nilsen, Torbjørn Stigen, Olga Petrik Rambøll Norge, notat 2022-03
Transportmodeller mot fremtiden Stefan Flugel, Anne Madslien, Nina Hulleberg, Christian Steinsland, Bjørn Gjerde Johansen TØI rapport 1819/2021 2021-04