Fremtidens transport- og samfunnsøkonomiske analyser
Transportmodeller og samfunnsøkonomiske analyser med ny teknologi og mer data skal gi oss et bedre beslutningsgrunnlag.
Dagens transportmodeller er utgangspunkt for alle større investeringer i samferdselssektoren og bygger i hovedsak på reisevaneundersøkelser. Rask endring i reisemønstre, mobilitetsteknologi og bærekraft stiller krav til bedre og raskere beslutninger om investeringer.
Transportmodeller beriket med nye data og datakilder vil gi et mer nøyaktig bilde av trafikantenes reisemønster .
- Vi skal kartlegge hvilke grunnlagsdata som kreves for å utvikle fremtidens transportanalyseverktøy og tydeliggjøre de riktige samfunnsøkonomiske verktøyene som er nødvendige for å møte disse behovene.
- Vi skal utvikle transportanalyseverktøy på bakgrunn av et godt datagrunnlag og sikre at effektiv bruk av ny teknologi legger føringer for utviklingen av et bærekraftig veinett.
Dette vil bidra til at vi når Norges klima- og miljømål, understøtter nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken og legger til rette for en enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet.
Prosjektet er et virksomhetsutviklingstiltak i Statens vegvesen og pågår i perioden 2021 - 2026.
Grunnlagsdata
For å oppnå mer effektive og fremtidsrettede transportmodeller, må vi ha nye kilder for datafangst, bedre uthenting og håndtering av data, og god kvalitet. Dette vil gi mer presise beregninger som igjen vil øke tilliten til de samfunnsøkonomiske analysene.
Bedre og mer transparent dataflyt skal tilrettelegge for bedre sporbarhet (og etterprøvbarhet) av grunnlagsdata. Dette vil synliggjøre beregningene. Datakildene må fange opp alle trafikantgruppers reisevaner og også gi mulighet for sanntidsdata. Dette inkluderer både private reiser med bil, sykkel, gange etc, men også yrkestrafikk.
Transportmodeller
Nye transportmodeller skal sikre at vi har analyser som gjør oss i stand til å bygge et fremtidsrettet og bærekraftig transportsystem. Beriket med nye data og datakilder vil transportmodellene kunne gi et mer nøyaktig bilde av trafikantenes reisemønster og bidra til bedre beslutninger i et transportbilde i stadig endring.
Vi vil utvikle transportmodeller som kan skreddersys etter beregningsbehov og kontekst, slik at de vil være enklere å tilpasse. Gjennom modulbaserte modeller vil vi kunne hente ut effekter tidlig og tilpasse modellene etter hvert som ny kunnskap og nye behov kommer til.
Samfunnsøkonomi
Vi utvikler nye beregningsverktøy for å maksimere samfunnsnytten. En viktig prioritet på kort sikt er å utvikle et nytt verktøy for kost-/nytteberegninger med modulbasert tilnærming. Det vil kreve forbedrede systemer for dataflyt, sporbarhet og brukergrensesnitt.
Rapporter fra prosjektet
Her finner du rapporter fra utviklingsarbeidet.
Tittel | Forfatter | Utgivelse/ Referanse |
Viktigheten av arealplanlegging og arealbruk i transportplanlegging (ntnu.no) |
Øyvind Lervik Nilsen, NMBU/Rambøll Norge AS
Torbjørn Stigen, NMBU/Rambøll Norge AS
Stig Andersen, Statens vegvesen
|
2024-06 |
Martijn Hollestelle, Rambøll Finland
Olga Petrik, Rambøll Sverige
Sindre Levinsen, Rambøll Norge
|
2024-02 | |
Bruk av scenarioer i strategisk transportplanlegging - Dokumentasjonsrapport (Brage) | Norconsult AS | 2024-02 / R-52209029-1 |
Grunnlagsdata og reisevaneundersøkelser for ABM (Brage) | Rambøll Norge (Andre Uteng, Gina Gjelten, Martijn Hollestelle, Martin L. Sandbraaten, Olga Petrik) | 2024-01 |
Bruk av scenarioer i norske byer med nullvekstmål (Brage) | Norconsult AS (Linda Alfheim, Eivind Jamholt Bæra, Michele Delapaz Hansen) | 2023-09 / R-52209029-1 |
Beskrivelse av metoder for overordnede beregninger av klimagassutslipp fra transportsektoren i Norge - Prosejktnotat |
Sintef (Odd André Hjelkrem) | 2023-08 |
Brutus model for Trondheim - Pilotprosjekt (Brage) | Rambøll Norge (Olga Petrik, Martijn Hollestelle) | 2023-06 |
Mulig vei framover for etablering av en LUTI-modell i Norge (Brage) | Rambøll Norge (Øyvind Lervik Nilsen, Torbjørn Stigen) | 2023-06 |
Bruk av scenarioer i planlegging (ntnu.no) |
Norconsult (Eivind Jamholt Bæra, Linda Alfheim)
|
2023 |
Scenarioer for bærekraftig mobilitet i norske byer mot 2050 (Brage) | Stein Johannes Brembu, Statens vegvesen Linda Alfheim, Norconsult |
2022-12 |
Scenarioer for bærekraftig mobilitet i norske byer mot 2050v2 (Brage) | Stein Johannes Brembu, Statens vegvesen Linda Alfheim, Norconsult |
2022-05 |
Vurdering av framtidig transportmodeller i og utenfor byområder - notat (Brage) | Rambøll Norge (Øyvind Lervik Nilsen, Torbjørn Stigen, Olga Petrik) | 2022-03 |