Statushilsen fra prosjektet E18 Retvet–Vinterbro
— Vi har i det siste jobbet mye med å finne tiltak som kan redusere kostnader og klima-/miljøbelastningen samtidig som vi når målene for prosjektet.
— Vi har i det siste jobbet mye med å finne tiltak som kan redusere kostnader og klima-/miljøbelastningen samtidig som vi når målene for prosjektet.
— Ved å bygge smal 4-felt, minske tunnelbredde og senke farten med 10 km/t kan E18 Retvet–Vinterbro spare verdifulle jordbruksarealer og klimagassutslipp
— Vegvesenet vurderer å redusere omfanget av planlagt utbygging av Vinterbrokrysset. Dette kan gi en innsparing på opp mot 600 mill. kroner.
— Det har vært en annerledes vår for alle. For E18 Retvet-Vinterbro har det også vært en hektisk vår, med grunnerverv, arkeologiske utgravinger og bompengegrunnlag. Her kommer en kort status fra oss på prosjektet, før vi pakker sekken, setter på solhatten og tar ferie.
— Selv om koronasituasjonen har påvirket hvordan Statens vegvesen kan utføre sitt arbeid, går grunnervervsprosessen langs den nye E18-strekningen mellom Retvet og Vinterbro som planlagt.
— Planleggingen av prosjektene E18 Retvet-Vinterbro og E134 Oslofjordforbindelsen er nå kommet så langt at vi rigger oss til på Nygårdskrysset.
— I forbindelse med oppgradreringen av fv. 128 og gang- og sykkelveien gjennom Spydeberg sentrum, legges plan for midlertidige anleggsområder ut på høring. Områdene blir tilbakeført etter at hovedarbeidene er gjennomført. Berørte bes gi innspill til planen.
— Fv. 128 gjennom Spydeberg sentrum skal oppgraderes. Vegvesenet starter nå detaljregulering av det midlertidige anleggsområdet.
— Tirsdag 30. januar møtte prosjektledelsen ved E18 Ørje-Vinterbro grunneierne til et første orienteringsmøte om grunnerverv.
— Statens vegvesen har varslet oppstart av arbeid med reguleringsplan for ny gang- og sykkelforbindelse mellom Ås sentrum og rundkjøringen ved Holstad.