Griniveien, Røa–Oslo grense
Hvor?
- Fylker:
- Oslo
Kommuner:
Oslo
Hva?
Statens vegvesen og Oslo kommune bygger gang- og sykkelvei og rehabiliterer vann- og avløpsledninger i Griniveien mellom Røakrysset og Bærum grense. Statens vegvesen er byggherre. Bilister må forvente kø i byggeperioden og anbefales å velge kollektivtransport.
Hvorfor?
Et sammenhengende gang- og sykkelveinett i Oslo er en forutsetning for å få flere til å gå og sykle. Det eksisterende ledningsnettet i Griniveien er fra 1960 og må fornyes. Det har vært mye lekkasjer i området og fare for forurensing av drikkevannet.
Kart
Framdrift
- Detaljplanlegging gang- og sykkelvei og fortau + grunnerverv (Statens vegvesen)
- Forberedelser til utskifting av vann- og avløpsledninger (Vann- og avløpsetaten)
Ny gang- og sykkelvei og nytt ledningsnett langs Griniveien.
Informasjon til beboerne langs veien: naboinfo-griniveien-oktober-2021.pdf
Behandling av byggesøknad i Plan og bygningsetaten og godkjenning av byggeplan i Bymiljøetaten i Oslo kommune
Høst 2023: Byggestart 2. oktober
Vår 2026: Ferdigbygd
Aktuelt
-
Vanskelige grunnforhold forsinker arbeidene i Griniveien i Oslo
— Arbeidet med å legge nye vann- og avløpsrør og bygge gang- og sykkelvei i Griniveien tar lenger tid enn planlagt på grunn av vanskelige grunnforhold.
-
Kø, kø, kø i Griniveien de neste to årene
— Fra 2. oktober i år til desember 2025 skal det etableres ny gang- og sykkelvei og nytt vann og avløp i Griniveien. Reis kollektivt, anbefaler Vegvesenet.
-
I august signeres kontrakt med entreprenør om å bygge ny GS-vei langs Griniveien
— Når oppstartsmøter og koordinering er klart, vil tilrigging starte – vi antar det blir i løpet av oktober.
Fakta og nøkkeltall
- Lengde:
- 750 meter
- Finansiering:
- Stat, Kommune
- Oppstart:
- Oktober 2023
Mer om prosjektet
Statens vegvesen skal på vegne av Bymiljøetaten i Oslo (BYM) ruste opp og etablere sammenhengende gang- og sykkelvei langs Griniveien på strekningen mellom Røakrysset og Bærum grense. Tiltaket koples sammen med gang- og sykkelveiløsningen som er bygd på Bærumssiden.
Gang- og sykkelveien langs Griniveien er en del av Plan for sykkelveinettet i Oslo og en del av Sykkelrute Sørkedalsveien. Sykkelrute Sørkedalsveien starter ved bygrensa mot Bærum, følger Griniveien og Sørkedalsveien til Smestadkrysset - Sykkelkart - Sykkel - Oslo kommune
I tillegg til at Statens vegvesen etablerer gang- og sykkelvei, skal Vann- og avløpsetaten i Oslo rehabilitere ledningsnettet langs Griniveien mellom Røakrysset og Ekraveien. Dette blir gjort samtidig for å unngå flere graveperioder i Griniveien.
Først blir nytt VA-anlegg etablert, så blir gang- og sykkelvei og fortau bygd.
Statens vegvesen er byggherre for begge prosjektene og har engasjert Anlegg Øst Entreprenør AS til å utføre arbeidene. Prosjektene blir overlevert til Oslo kommune når de er ferdigbygde.
Dette skal Vann- og avløpsetaten gjøre
- Skifte ut vann- og avløpsledninger mellom Røakrysset og Ekreveien, ca. 450 meter
- Undersøke private stikkledninger
- Legge om strøm- og fiberkabler fra luftstrekk til rør under bakken
Dette skal Statens vegvesen gjøre
- Bygge ny gang- og sykkelvei og nytt fortau mellom Røakrysset og Ekraveien, ca. 450 meter
- Ruste opp eksisterende gang- og sykkelvei mellom Ekraveien og Bærum grense, ca. 350 meter
- Ruste opp bussholdeplasser
- Etablere ny veibelysning
- Tilpasse avkjørsler
Finansering
- For at strekningene i Plan for sykkelveinettet i Oslo kommune skal bli bygd, kreves det at både stat og kommune prioriterer ressurser til dette. Oslo kommune ved Bymiljøetaten og Statens vegvesen har derfor inngått en samarbeidsavtale om fordeling av ansvar for investering i sykkelveinettet i Oslo. Et av hovedprinsippene er at Statens vegvesen tar investeringsansvar for regionale sykkelruter som krysser kommunegrensa. Det betyr at Statens vegvesen har bygge- og investeringsansvaret for gang- og sykkelveien langs Grinivegen mens Bymiljøetaten tar over anlegget når det er ferdig og blir vegeier.
- Vann- og avløpsetaten i Oslo finansierer rehabiliteringen av ledningsnettet i Griniveien.