Rv. 19 Moss
Hvor?
- Fylker:
- Østfold
Kommuner:
Moss
Hva?
Prosjektet omfatter planlegging av ny riksveg 19 mellom E6 og Moss ferjekai.
Hvorfor?
Prosjektet skal bidra til bedre fremkommelighet for riksvegtrafikken mellom ferjeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid, og trafikken i og gjennom byen skal ikke lenger være til hinder for utviklingen av et godt bymiljø.
Kart
Framdrift
I 2015 bestemte regjeringen under sin behandling av konseptvalgutredningen (KVU) for hovedvegsystemet i Moss og Rygge at planleggingen av rv. 19 skulle ta utgangspunkt i en lang tunnel mellom Kransen og Tykkemyr.
I juni 2017 behandlet Stortinget Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029. Der ble rv. 19 gitt prioritet.
I november 2017 avslutter Statens vegvesen en mulighetsvurdering som ser på løsninger og utfordringer med å få lagt riksveg 19 i tunnel gjennom Moss.
Mulighetsvurderingen danner grunnlag for å avklare den videre planprosessen for riksveg 19 - sammen med partene i Samarbeidsavtalen om areal og transportutvikling i Mosseregionen. I Samarbeidsavtalen deltar Moss kommune, Rygge kommune, Østfold fylkeskommune, Bane Nor/Jernbanedirektoratet og Statens vegvesen.
2018: Oppstart av arbeid med planprogram
Svakheter ved grunnlaget for den pågående kvalitetssikringen av riksvei 19 gjennom Moss medfører at planleggingen av veien blir forskjøvet.
Les hele saken om "Forskjøvet fremdrift i planlegging av riksvei 19" fra regjeringen.no.
Statens vegvesen starter arbeidet med kommunedelplanen for rv. 19 med Moss kommune. Det gjøres noen justeringer på planprogrammet som er utarbeidet tidligere. Deretter varsles det formell oppstart av planarbeidet.
I forbindelse med kommuneplanarbeidet, kartlegger Statens vegvesen løsmasser (type, fasthet, kvalitet) og fjelldybder, grunnvannsnivå, kvikkleire samt andre geotekniske parametere.
Planprogrammet for ny rv. 19 i Moss ble fastsatt av kommunestyret i Moss, onsdag 21. juni. Det er de alternative korridorene 4,5,6 og 0+ som inngår i det fastsatte planprogrammet. Disse skal da være med videre i planleggingsarbeidet til ytterligere utredninger og vurderinger.
2023: Supplerende grunnundersøkelser og utarbeidelse av fagrapporter
Vegvesenet utvider korridor 5 for å vurdere en ny veglinje, kalt 5+. Veglinje 5+ har samme startpunkt i vest som korridor 5, men har sluttpunkt i øst ved Thorbjørnsrød. Det er tenkt tunnel under Skarmyra og Krapfoss. Utfordringene i vest er de samme som for korridor 5.
2024-2025: Statens vegvesen jobber med optimalisering og mer detaljering av veglinjene samt kvalitetssikring av kostnader.
Aktuelt
-
Ny veglinje til vurdering
— Statens vegvesen ønsker å utvide korridor 5 for å vurdere en ny veglinje, kalt 5+, for ny rv. 19 i Moss.
-
Fastsatt planprogram
— Planprogrammet for ny rv. 19 i Moss ble fastsatt av kommunestyret i Moss, onsdag 21. juni.
-
Statsråden på besøk i Moss
— Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård besøkte tirsdag denne uken prosjektene til Statens vegvesen og BaneNOR i Moss.
Planer og dokumenter
Fakta og nøkkeltall
- Finansiering:
- Stat, Bompenger
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2025–2036
Mer om prosjektet
Prosjektet skal utvikle gode løsninger som vil ha stor betydning både lokalt, regionalt og nasjonalt.
Ferjeforbindelsen Moss-Horten («Den ytre Oslofjordforbindelsen») binder områdene på vestsiden av Oslofjorden sammen med utlandet, Østfold og Follo. Det er økende trafikkavviklingsproblemer mellom havna og tilknytningene til E6, både i nord og sør.
Riksveg 19 er en viktig del av samarbeidsprosjektet Miljøløftet Moss, en avtale inngått mellom Moss kommune, Viken fylkeskommune, Bane NOR, Jernbanedirektoratet og Statens vegvesen. Dette samarbeidet skal bidra til god samordning av areal- og transportutvikling. Et overordnet mål er nullvekst i den lokale personbiltrafikken.
Les mer
Kontakt
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
- Skoggata 19, 1530 Moss