Anleggsarbeider Strand-Ramstadsletta - entreprise E103
Bygging av 2/3 av Høviktunnelen, Ramstadsletta bru og nytt kryssområde ved Høvik inngår i entreprisen.
Byggetid: juni 2022 - 2029/2030.
Arbeidet gjennomføres som totalentreprise. Skanska Norge AS er totalleverandør (står for prosjektering og bygging ) på strekningen.
Dette skal vi bygge
- to km ny E18 med 2x3 felt. Det ene feltet i hver retning blir sambruks-/kollektivfelt.
- Høviktunnelen utgjør det meste av strekningen. Tunnelen er 1950 meter lang og får to løp med tre felt i hver retning. Ett felt i hver retning blir sambruks-/kollektivfelt. 2/3 av Høviktunnelen bygges som del av Skanskas kontrakten (Strand-Ramstadsletta)
- nytt kryssområde på Høvik med rundkjøring og ramper på og av E18
- tilpasning av dagens lokalvegsystem
- vanntett trau ved Ramstadsetta og støttemurer langs E18
- elektroinstallasjoner, trafikkteknisk utstyr og omlegging av teknisk infrastruktur
- Ramstadsletta bru over E18
Arbeid som pågår nå

Sprengingsarbeider Ramstadsletta
På Ramstadsletta har Skanska siden oktober 2022 gjennomført sprengingsarbeider som forberedelser til arbeidet med å drive / bygge Høviktunnelen. Sprengingsarbeidet vil etter planen pågå ut året.
Normalt vil sprengningsarbeidene pågå i tidsrommet. 07.00 og 21.00 mandag til lørdag. Men det kan forekomme avvik fra dette.
Høviktunnelen
9. januar markerte en ny viktig milepæl for prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta. Da ble den aller første salven på Høviktunnelen sprengt.
Framover blir det tunneldriving under Drammensbanene med små/ korte salver, og entreprenør Skanska vil ta ut berg forsiktig. Arbeidet med de to tunnelløpene vil pågå i rundt tre år.
Vil du varsles før sprengningsarbeider?
Vil du bli varslet før sprenging? Meld deg på Skanskas SMS-varsling.
Ny trasé for vann og avløp
Vi jobber også med å etablere ny stor trasè for vann- og avløp gjennom anleggsområdet på Ramstadsletta. Ny vann og avløpsledning legges i samme trasè og vil krysse under eksisterende E18 i vest, i grensen mellom E18 Vestkorridorens etappe 1 og etappe 2. Arbeidet utføres i hovedsak for Bærum kommune og vil pågå fram til høsten 2023. I forbindelse med arbeidet, vil det pågå spunting i etapper. Dette utføres for at Skanska skal kunne etablere dype grøfter.
Hensikt med den nye vann- og avløpstraseen:
Framtidens E18 vil ligge lavere i terrenget en dagens E18. Vannedningen som forsyner boliger på sørsiden av E18 skal flyttes lengre vestover og unna byggegropa for ny E18. Dagens avløpsledning ligger i veien for ny E18 og skal fjernes. Ledningen er gammel og underdimensjonert. Den nye avløpsledningen oppdimensjoneres for å møte fremtidens behov og krav til kapasitet. Ledningen vil også fungere som avløp for overvann fra nytt flominntak som etableres ved Kirkeveien.
