Griniveien, Røa–Oslo grense
Et sammenhengende gang- og sykkelvegnett i Oslo er en forutsetning for å få flere til å gå og sykle.
Last ned: Informasjon fra grunnervervsmøtet 1. mars 2022 på Samfunnshus Vest (PDF, 5MB)
Statens vegvesen skal på vegne av Bymiljøetaten i Oslo (BYM) ruste opp og etablere sammenhengende gang- og sykkelveg langs Griniveien på strekningen Røakrysset–Oslo/Bærum grense. Tiltaket koples sammen med gang- og sykkelvegløsningen som er bygd på Bærumssiden.
Gang- og sykkelveien langs Griniveien er en del av Plan for sykkelveinettet - Oslo kommune.
Samtidig som Statens vegvesen etablerer gang- og sykkelveg, skal Vann- og avløpsetaten i Oslo rehabilitere ledningsnettet langs Griniveien mellom Røakrysset og Ekraveien. Dette blir gjort samtidig for å unngå flere graveperioder.
Griniveien, Røa-Oslo grense, er en del av hovednettet for sykkel i Oslo og en del av Sykkelrute Sørkedalsveien. Sykkelrute Sørkedalsveien starter ved bygrensa mot Bærum, følger Griniveien og Sørkedalsveien til Smestadkrysset - Sykkelkart - Sykkel - Oslo kommune

Dette skal Statens vegvesen gjøre
- Bygge ny gang- og sykkelveg og nytt fortau mellom Røakrysset og Ekraveien, ca. 450 meter
- Ruste opp eksisterende gang- og sykkelveg mellom Ekraveien og Oslo/Bærum grense, ca. 350 meter
- Tilpasse avkjørsler
Dette skal Vann- og avløpsetaten i Oslo
- Skifte ut vann- og avløpsledninger mellom Røakrysset og Ekreveien, ca. 450 meter
Finansering
- For at strekningene i Plan for sykkelvegnettet i Oslo skal bli bygd, kreves det at både stat og kommune prioriterer ressurser til dette. Oslo kommune ved Bymiljøetaten og Statens vegvesen har derfor inngått en samarbeidsavtale om fordeling av ansvar for investering i sykkelvegnettet i Oslo. Et av hovedprinsippene, er at Statens vegvesen tar investeringsansvar for regionale sykkelruter som krysser kommunegrensa. Selv om Statens vegvesen har bygge- og investeringsansvaret for Grinivegen, er Bymiljøetaten vegeier og skal ta over anlegget etter at det er ferdigstilt.
- Vann- og avløpsetaten i Oslo finansierer rehabiliteringen av ledningsnettet i Griniveien.
Tidsplan
- Høst 2021 – årsskiftet 2022/23:
Detaljplanlegging gang- og sykkelveg og fortau + grunnerverv (Statens vegvesen)
Forberedelser til utskifting av vann- og avløpsledninger (Vann- og avløpsetaten) - Vinter/vår 2023: Behandling av byggesknad i Plan og bygningsetaten og godkjenning av byggeplan i Bymiljøetaten i Oslo kommune
- Høst 2023: Byggestart
- Høst 2025: Ferdigbygd prosjekt
- Fase:
- Prosjekteringsfase
- Kommuner:
- Oslo
- Fylker:
- Oslo
- Lengde:
- 750 meter
- Finansiering:
- Stat