Statens vegvesen arrangerer digitale faglunsjer om bærekraftig mobilitet i byer og tettsteder, miljøvennlig transport og helhetlig byutvikling.

Bylunsj inviterer fagfolk og forskere til å presentere nye resultater fra ulike prosjekter og rapporter om bærekraftig og smart mobilitet.

Meld deg på nyhetsbrev om kommende bylunsjer

Bylunsj er digital og åpen for alle som er interessert i bærekraftig bytransport. Faglunsjene streames live på YouTube.

Du kan se alle tidligere bylunsjer på YouTube.

Her kan du se de fem siste:

Landskapsarkitekturen er i vinden og landskapsprosjekter vinner pris etter pris. Hvordan kan landskapsarkitekter bidra til å transformere bygulvet og bidra til bedre folkehelse? I år feirer Landslova, forløperen til allemannsretten, 750 år. Hva kan bygulvet og våre gater være i framtida? Ved Line Oma, Generalsekretær i Norske Landskapsarkitekters forening (NLA)
Hva er de grunnleggende forskjellene mellom veier og gater? Hvilke funksjoner har gater og hvordan bør de utformes? I en helt ny bok analyserer Einar Lillebye et bredt utvalg fagmateriale om planlegging og utforming av gater. Einar Lillebye var i mange år professor i byplanlegging ved NMBU på Ås og sjefsarkitekt i Statens vegvesen.
Brumunddal er en av de norske småbyene som de siste årene har gjennomført mye for økt byliv, opphold, gåing og sykling. Mjøsparken og Mjøstårnet, verdenes høyeste trebygning, er Brumunddals X-faktor, mener Ole Roger Strandbakke, spesialrådgiver og samfunnsutvikler i Ringsaker kommune
Trondheim kommune har fem rådgivere som jobber heltid med mobilitetsrådgiving. Mobilitetsrådgiverne senker terskelen for å prøve nye reisemåter gjennom en rekke motiverende tiltak. Ved Kristin Giske Lauritsen, Trondheim kommune. Her forteller Kristin om hvordan de samarbeider med blant annet bedrifter, skoler og kulturarrangementer for at flere skal velge å gå, sykle og å reise kollektivt.
Stadig flere europeiske byer har innført 30 km/t som generell fartsgrense. Hvorfor og hvordan har de gjort det? Og hvilke resultater kan de vise til? Transportøkonomisk institutt ved Aud Tennøy har på oppdrag fra Viken fylkeskommune laget en ny rapport som oppsummerer erfaringene. Byene har dokumentert gode resultater, både betydelig færre trafikkulykker og at de nye fartsgrensene i stor grad overholdes.