Tildeling av håndhevingsmyndighet
En kommune som ikke har myndighet til å håndheve feilparkerte kjøretøy, må be Vegdirektoratet om å få tildelt dette.
Myndigheten blir tildelt gjennom forskrift, og det er enkelte krav som må være oppfylt.
Informasjon kommunen må legge frem
Kommunen må dokumentere hvordan håndhevingen vil bli gjennomført og sikret, i hele kommunen. Dette gjelder også for saksbehandlingen.
Ved utredningen av om kommunen kan få tildelt håndhevingsmyndighet, vil Vegdirektoratet se på om kommunen som søker om håndhevingsmyndighet har ivaretatt kravene stilt til dette i forskrift om offentlig parkeringsgebyr § 3.
Dette må kommunen dokumentere
- Kommunestyrets vedtak om å søke om tildeling av myndighet til å håndheve stans- og parkeringsbestemmelsene. Kommunestyret er kommunens øverste organ, og har derfor myndighet til å fatte en slik beslutning på kommunens vegne.
- Utfyllende dokumenter/informasjon som bakgrunn for vedtaket. Dette inkluderer:
- hvor det kommer frem at vedtaket gjelder hele kommunen
- om hvordan håndhevingen er tenkt gjennomført i hele kommunen
- om hvordan klagebehandlingen skal håndteres
- hvor det kommer frem at kontrollørene som skal benyttes er ansatt i kommunen
- om hvordan opplæringen av kontrollørene skal gjennomføres/er gjennomført med grunnlag i gjeldende regelverk
- Det må også legges ved en uttalelse fra politiet i tilknytning til kommunestyrevedtaket, hvor det står at politiet støtter delegeringen.
Når Vegdirektoratet har ferdigstilt sin utredning, sendes forslaget på offentlig høring. Deretter vil direktoratet foreta en høringsoppsummering og eventuelt fastsette den foreslåtte forskriften. Når forskriften trer i kraft, vil kommunen kunne igangsette håndhevingen.
Kommunens ansvar og plikter etter tildeling
Når kommunen får myndighet til å håndheve parkering, forplikter den seg til å sørge for kontroll i hele kommunen – ikke bare i utvalgte områder eller i bestemte perioder. Det betyr at kommunen må ha en fungerende kontrolltjeneste som dekker alle deler av kommunen, og at ansatte som utfører kontrollen, har nødvendig og godkjent opplæring. Hensikten er å sikre trafikksikkerhet, fremkommelighet og et godt lokalmiljø gjennom jevn og rettferdig håndheving.
I tillegg følger det med administrative og økonomiske forpliktelser. Kommunen må ha tilstrekkelig bemanning både til kontroll og saksbehandling, og sørge for at alle krav i regelverket til enhver tid er oppfylt. Det kan også være behov for å investere i tekniske systemer og utstyr for å gjennomføre håndhevingen effektivt. Selv om dette krever ressurser, vil kommunen også kunne få inntekter gjennom gebyrer og avgifter knyttet til ordningen.