Hensikten med Konseptvalgutredning (KVU) E39 Ålesund- Bergsøya var å få avklart hvordan transportbehovet best skal tilfredsstilles i framtida.

Arbeidet med konseptvalgsutredning (KVU) for E39 Ålesund – Bergsøya skal legge vekt på å se hele transportsystemet i sammenheng, og å legge vekt på de overordnete nasjonale transportbehovene på strekningen. Dette innebærer at vegnett, kollektivsystem, forhold for gående og sykkellister og gods, samt andre aktuelle transportpolitiske virkemidler som vil inngå i konseptalternativene. Arbeidet skal også kunne brukes som grunnlag for arbeid med Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023, Regional Transportplan, fylkesplaner, handlingsprogram for transport og finansieringsløsninger.

Oppdraget ble gitt av Samferdselsdepartementet til Statens vegvesen 24. 03. 2010. Statens vegvesen tolker oppdraget dit hen at det er vegvesenet som har hovedansvaret for gjennomføringen av KVU-arbeidet.

Konseptvalgutredningen er avsluttet.

  • Målet for KVU Ålesund–Bergsøya var å utvikle konsepter for framtidige transportsystem
  • Konseptene skulle ha både langsiktige og kortsiktige perspektiv
  • KVU skulle fange opp de nasjonale målene for strekningen. I tillegg skal de regionale utviklingsperspektivene inngå i KVU-arbeidet
  • Utredningen skulle munne ut i en anbefaling som angir både valg av konsept og videre planlegging/prosess

Prosjekter 

Prosjekter som er under planlegging eller bygging på strekningen:

Ålesund-Bergsøya
Ålesund-Bergsøya.

Oppdrag

På bakgrunn av innspillene fra Vegdirektoratet gis Statens vegvesen med dette oppdraget å gjennomføre KVU for følgende vegprosjekter:

  • E39 på strekninga Ålesund – Bergsøya
  • Ny innfartsveg med bytunnel i Molde skal Inkluderes i KVU-arbeidet

”KVU-arbeidet skal baseres på de føringer som er gitt gjennom retningslinjer for ordningen og senere avklaringer.  Departementet vil understreke at det må tas med konsept som vektlegger kollektivtransport, der dette er aktuelt. Vi vil minne om den knappe tiden som er til rådighet. For å holde tidsrammen i forhold til neste NTP må i utgangspunktet hovedtyngden av KVU-ene være ferdig i løpet av 2010.”

Rapporter og dokumenter