Regjeringen ønsker oppstart av Nord- Norges største samferdselsprosjekt
— Torsdag 4. mars bekreftet regjeringen at den vil prioritere bygging av ny E10/rv. 85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt (E10 Hålogalandsvegen).
— Torsdag 4. mars bekreftet regjeringen at den vil prioritere bygging av ny E10/rv. 85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt (E10 Hålogalandsvegen).
— Historien vår ligger i marka. Gjennom årenes løp endres kulturlandskapet vårt seg. Slik er det også nå når nye E10/ rv. 85 og rv. 83 (Hålogalandsvegen) er under utbygging. Derfor er det viktig å kartlegge områdene slik at historien kan bevares for kommende generasjoner.
— Denne sommeren skal rundt 30 arkeologer fra Norges arktiske universitetsmuseum gjennomføre undersøkelser i det som blir veglinja til E10 Hålogalandsvegen.
— Hålogalandsvegen blir Nord-Norges største infrastrukturprosjekt noen sinne, og når finansieringen kommer på plass, kan Statens vegvesen lyse ut prosjektet.
— Planarbeidet skal legge til rette for bedre vegstandard og korte ned reisetiden på strekningen.
— For å legge til rette for bedre trafikale løsninger, ta ytterligere hensyn til grunnforhold og sikre større arealer til skredsikring, rigg og deponi, så foreslås det noen endringer på vedtatt reguleringsplan for Hålogalandsvegen.
— Gode og omfattende grunnundersøkelser er helt avgjørende i alle vegprosjekt, og i løpet av høsten skal det gjennomføres flere undersøkelser i forbindelse med Hålogalandsvegen.
— Det gjøres mindre endringer på reguleringsplanen for vegprosjektet Hålogalandsvegen, og i Gausvik og ved Tjeldsundbrua må planområdet utvides litt.
— Hva skal det koste, og hvor blir bomstasjonene plassert? Bompengesaken ser sendt til lokalpolitisk behandling.
— For å redusere kostnadene i prosjektet og unngå noen områder med usikre grunnforhold, ble det foreslått mindre endringer på vedtatt reguleringsplan for Hålogalandsvegen i Tjeldsund og Lødingen kommune. Endringene er nå vedtatt.