Oslopakke 3
Oslopakke 3 er plan for veiutbygging, drift og utbygging av kollektivtrafikk i Oslo og Akershus. Tidshorisonten er 2008-2036.
Målet er å utvikle et sikkert, miljøvennlig, effektivt og tilgjengelig transportsystem for en region i kraftig vekst.
Oslopakke 3 er en overordnet plan for utbygging og finansiering av veier og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.
Aktuelt nå: Enighet om revidert Oslopakke 3-avtale
Det meste som bygges av veier og bane i Oslo og Akershus finansieres gjennom Oslopakke 3. Avtalen har en økonomisk ramme på 120 milliarder kroner (2016-prisnivå) for perioden 2017–2036.
Finansieringen skjer gjennom bompenger og bevilgninger fra staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. I tillegg kommer de statlige jernbaneinvesteringene i regionen.
Bompengesystemet
1. juni 2019 ble det innført nye bomstasjoner og nytt takstsystem i Oslo og Akershus. Her kan du lese mer om det nye bompengesystemet med priser og avtalerabatter.
Bompengesystemet skal bidra til å:
- Finansiere vei- og kollektivutbygging
- Redusere personbiltrafikken
- Øke fremkommeligheten for alle trafikantgrupper
- Redusere klimagassutslipp
- Forbedre bymiljøet
- Jevne ut bompengebelastningen ved at flere bidrar

- Fase:
- Byggefase
- Kommuner:
- Hurdal, Vestby, Eidsvoll, Frogn, Nittedal, Asker, Lillestrøm, Enebakk, Nesodden, Gjerdrum, Lørenskog, Aurskog-Høland, Ullensaker, Nes, Nannestad, Ås, Nordre Follo, Rælingen, Oslo, Bærum
- Fylker:
- Viken, Oslo
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2014-2023
- Totalkostnad:
- 108,00 milliarder. Beløpet er sum kostnader i 2013-kroneverdi for tiltak som er gjennomført siden 2008, og som er planlagt gjennomført fram til og med 2032. Tallgrunnlaget er fra Revidert avtale for Oslopakke 3 fra mai 2012. Tiltakene er planlagt finansiert med bompenger fra bomringen i Oslo og Bærumsringen, samt grunneierbidrag (Fornebubanen og E18 Filipstad) og midler fra staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. I tillegg er det forutsatt en egen finansieringsløsning for E18 i Vestkorridoren og E6 Oslo øst (Manglerudprosjektet), som innebærer statlige bidrag og nye bomstasjoner når nye veier åpnes for trafikk.
- Oppstart:
- 2008