Byvekstavtalen for Osloområdet og Oslopakke 3
Byvekstavtalen for Osloområdet og Oslopakke 3 er en overordnet plan for finansiering av infrastrukturtiltak og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.
Aktuelt nå:
4. juli 2024: Handlingsprogrammet for perioden 2025-2028 er vedtatt
24. mai 2024: Revidert avtale om Oslopakke 3 er inngått (PDF)
13. mars 2024: Alberte Ruud er ny leder for byvekst- og Oslopakke 3-sekretariatet
22. juni 2023: Handlingsprogrammet vedtatt av Oslo kommune og Viken fylkeskommune
10. mai 2023: Forslag til Handlingsprogram for Byvekstsamarbeidet og Oslopakke 3 vedtatt av styringsgruppene
Byvekstavtalen mellom Oslo kommune, Bærum kommune, Skedsmo kommune, Oppegård kommune, Akershus fylkeskommune og staten (Byvekstsamarbeidet) gjelder for 2019–2029. Oslopakke 3 er en del av Byvekstavtalen og gjelder for perioden 2008–2036. Oslopakke 3 er en lokalpolitisk avtale mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Det er separate avtaler og mål for Byvekstavtalen og Oslopakke 3.
Det utarbeides årlig felles handlingsprogram for Byvekstsamarbeidet og Oslopakke 3. Prosjektene og tiltak i porteføljen er beskrevet i prosjektark.
Begge avtalene er geografisk avgrenset til Oslo kommune og tidligere Akershus fylke, men avtalene har litt forskjellig organisering med hensyn til hvilke parter som deltar. Møteprotokoller fra styringsgruppemøter i Byvekstavtalen og møteprotokoller fra styringsgruppemøter Oslopakke 3 offentliggjøres så snart de er godkjent.
Bompengesystemet i Osloområdet er en viktig forutsetning for både måloppnåelse og finansiering av prosjekter og tiltak sammen med statlig og lokal finansiering.
Partene i Byvekstsamarbeidet og Oslopakke 3 beslutter utbygging av de fleste kollektiv-, vei og sykkelprosjekter i Oslo og Akershus.
Finansieringen skjer gjennom bompenger og bevilgninger fra staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. I tillegg kommer de statlige jernbaneinvesteringene i regionen.
- Fase:
- Byggefase
- Kommuner:
- Hurdal, Vestby, Eidsvoll, Frogn, Nittedal, Asker, Lillestrøm, Enebakk, Nesodden, Gjerdrum, Lørenskog, Aurskog-Høland, Ullensaker, Nes, Nannestad, Ås, Nordre Follo, Rælingen, Oslo, Bærum
- Fylker:
- Akershus, Oslo
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2022–2033
- Totalkostnad:
- Byvekstavtalen og Oslopakke 3 bygger på prinsippet om porteføljestyring. Tilgjengelig finansiering fra staten, lokale parter og bompenger endres over tid. Prosjektporteføljen vurderes årlig i forbindelse med revidering av Handlingsprogrammet. Det er derfor vanskelig å gi et godt anslag på totalkostnad for avtaleperiodene.
- Oppstart:
- 2008