FILMER: Vi bygger for framtiden
E18 Vestkorridoren bygges for framtiden. Og når vi bygger, så skal vi gjøre det på en mest mulig bærekraftig måte.
Veibygging berører mange ulike interesser. Det påvirker og endrer landskap og påvirker dem som bor nær veien. Det endrer gjerne måten vi reiser og transporterer varer, og det påvirker mulighetene for å utvikle knutepunkter og steder.
Å bygge ny vei vil derfor i seg selv sjelden være et klima- eller miljøtiltak. Men når veien er vedtatt bygd, er det Statens vegvesens ansvar å gjennomføre byggingen på en måte som tar mest mulig hensyn til klima og miljø. Det er også Vegvesenet ansvar å levere et veisystem som alle kan bruke og der transporten ikke fører til alvorlig skade på mennesker eller miljø.
Om filmene
De tre filmene på denne siden retter søkelyset på utvalgte positive og miljømessige effekter av utbyggingen av E18 Vestkorridoren - ut over selve vegbyggingen.
Vi møter tre unge mennesker som bor i området som er påvirket av utbyggingen. Vi får innblikk i hvem de er, og hva de er opptatt av. Og får vite litt om hvordan de ser for seg framtiden der E18 er lagt i tunnel, noe som gir mindre støy og bedre muligheter for å sykle og gå, der bruk av ny teknologi kan gi nye muligheter og der utbyggingen har gitt et lite, men viktig bidrag til en renere Oslofjord.
Bakgrunn for filmene
Daglig passerer rundt 90 000 kjøretøy på E18 mellom Oslo og Asker. Det gjør strekningen til en av landets mest trafikkerte veier.
Noe av det som kjennetegner området i dag er køproblemer, dårlig framkommelighet for buss, høy støv- og støybelastning for mange som bor i området, sykkelforbindelse av varierende standard samt at E18 ligger som barriere for steds- og byutvikling.
Byggingen skal gjøres på en bærekraftig måte
Byggingen av E18 Lysaker-Ramstadsletta (etappe 1 av E18 Vestkorridoren) skal gjøres på en bærekraftig måte. Målet er at utbyggingen ikke fører til mer privattrafikk, men næringstransporten skal prioriteres. Bruk av ny teknologi skal gi nye muligheter for å bruke framtidens E18 på en mer effektiv og klimavennlig måte.
Bidrag til reduserte utslipp til vann og fjord
Å bygge på en bærekraftig måte innebærer også tiltak for å redusere utslipp til Oslofjorden både under bygging og når prosjektet står ferdig;
- områder med forhøyet konsentrasjon av miljøgifter saneres
- gamle og utslitte avløps- og overvannsrør skiftes og oppgraderes i samarbeid med Bærum kommune
- det bygges renseanlegg som skal sørge for at forurenset anleggsvann, og senere, vegvann og tunnelvaskevann renses før det slippes ut i fjorden
- bidrag til miljøovervåkning av Oslofjorden inngår i byggingen av E18 Lysaker-Ramstadsletta.
Les mer i E18 Vestkorridorens handlingsplan for bærekraft
Utbyggingen vil også bidra med bl.a:
- bygging av ny høystandard sykkelvei og bygging av gang- og sykkelveger
- ny E18 under bakken i lokk eller tunnel bidrar til å redusere støy- og støvbelastningen for beboere og skaper mulighet for by- og stedsutvikling
- økt fremkommelighet for kollektiv med blant annet bygging av Vestre lenke til Fornebu, bruk av tredje kjørefeltet brukes til sambruksfelt for kollektiv- og tungtrafikken og bygging av Lysaker kollektivterminal