Transportsystemet Jaren (Oslo)-Gjøvik-Moelv
Statens vegvesen har i samarbeid med Jernbanedirektoratet, utarbeidet en konseptvalgutredning for transportsystemet Jaren (Oslo)-Gjøvik-Moelv.
En konseptvalgutredning skal gi føringer for videre planlegging på strekningen.
Statens vegvesen har ansvar for å utarbeide en konseptvalgutredning (KVU) for rv. 4 Jaren–Mjøsbrua og Gjøvikbanen fra Oslo til Moelv, i samarbeid med Jernbaneverket. Utredningen skal gi føringer for videre planlegging av veg- og jernbanestrekningene.
KVU og KS1 for rv. 4 er gjennomført. Ligger hos Samferdselsdepartementet til vurdering.
KVU hovedrapport og vedlegg
I begynnelsen av desember 2016 ble konseptvalgutredningen formelt overlevert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Gjøvikbanen forlenges til Moelv
Statens vegvesen og Jernbaneverket anbefaler at den eksisterende Gjøvikbanen utbedres som trinn 1 i en framtidig langsiktig løsning for banen i korridoren. Utbedring av eksisterende bane gir gevinster på kort sikt, og er en forutsetning for framtidig løsning for Gjøvikbanen der en sammenkobling mellom Gjøvikbanen og Dovrebanen, og dobbeltspor mellom Oslo og Roa, inngår. En sammenkopling av Gjøvikbanen og Dovrebanen er viktig for et robust nasjonalt godstransportnettverk og en selvstendig mjøsregion. Et dobbeltspor mellom Oslo og Roa vil styrke godstransporten vest-øst betydelig.
Rv. 4 utenom Gjøvik by
Rv. 4 bygges ut mellom Gjøvik og Mjøsbrua som trinn 1 i en framtidig langsiktig løsning for riksvegen i korridoren. Mindre tiltak på rv. 4 som bidrar til mer miljøvennlig transport og ønsket byutvikling i Gjøvik bør gjennomføres. Samtidig bør det settes i gang arbeid mot en bypakke/bomring for transportsystemet i og rundt Gjøvik, for å se på mulighetene for å finansiere ulike transporttiltak som ledd i en framtidig løsning. Det er også viktig å få avklart jernbanetrasé gjennom Gjøvik for kobling med Dovrebanen, og omlegging av rv. 4 utenom Gjøvik sentrum.
Rv. 4 sør for Raufoss
Utbygging av strekningen Gjøvik – Mjøsbrua, reduserer behovet for tiltak på rv. 4 sør for Raufoss (Jaren-Raufoss) ved at en større del av trafikken vil benytte ny og kapasitetssterk infrastruktur på østsiden av Mjøsa. Det er likevel behov for å gjennomføre trafikksikkerhets- og fremkommelighetstiltak her.
Oppsummeringen av høringsuttalelsene til konseptvalgutredningen for transportsystemet Jaren (Oslo)–Gjøvik–Moelv er sendt til Vegdirektoratet i juni 2017.
Styrende dokumenter
Samferdselsdepartementet har gitt Jernbaneverket og Statens vegvesen i oppdrag å utrede de transportfaglige utfordringene som preger rv. 4 på strekningen Jaren–Mjøsbrua og Gjøvikbanen på strekningen Gjøvik–Oslo. Mandatet for prosjektgruppa som skal lage en konseptvalgutredning for jernbanen og riksvegen er nærmere beskrevet av Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet.
Kontakt
Ole Seegaard