Hva kan gjøres for å fjerne hekker, trær, busker og lignende som vokser nært eller henger utover kjørebanen.

Denne siden forklarer gjeldende regelverk for vegmyndighetenes og vegselskaps håndtering der vegetasjon er til hinder for sikt langs veg.

Husk å alltid ta hensyn til annet regelverk, som for eksempel naturmangfoldloven, vannressursloven, og kulturminneloven.

Snarveier til de forskjellige kategorier: 

Vegetasjon innenfor vegens eiendomsområde

Med vegens eiendomsområde, mener vi det areal som er ervervet til offentlig vegformål.

Dersom vegetasjon som står inne på vegens eiendomsområde hindrer sikt eller er til skade eller ulempe for trafikantene, kan vegmyndigheten eller vegselskapet selv fjerne uønsket vegetasjon. Kantklipp kan være et eksempel på dette.

Med vegmyndighet mener vi den som etter veglova § 9 (Lovdata) er ansvarlig for vegen. Det vil si Statens vegvesen for riksveg, fylkeskommunen for fylkesveg og kommunen for kommunale veger.

Med «vegselskap» mener vi eksempelvis utbyggingsselskapet Nye Veier AS og OPS-selskaper (Offentlig og Privat Samarbeid) som begge er ansvarlig for å drifte deler av det offentlige vegnettet.

Vegetasjon langs eiendomsgrense

Vegetasjon som står på naboens grunn, men som henger over eiendomsgrense til offentlig veg.

Dersom vegetasjon som står på naboens grunn henger over eiendomsgrensen til vegen på en slik måte at den hindrer sikt eller er til skade eller ulempe for trafikksikkerhet, trafikkavvikling og vegvedlikehold, kan vegmyndigheten eller vegselskapet, benytte seg av naboloven for å få fjernet vegetasjonen.

Med vegmyndighet mener vi den som etter veglova § 9 (Lovdata) er ansvarlig for vegen. Det vil si Statens vegvesen for riksveg, fylkeskommunen for fylkesveg og kommunen for kommunale veger.

Med «vegselskap» mener vi eksempelvis utbyggingsselskapet Nye Veier AS og OPS-selskaper (Offentlig og Privat Samarbeid) som begge er ansvarlig for å drifte deler av det offentlig vegnettet.

Regelverk

Med hjemmel i naboloven § 12 (Lovdata) kan vegmyndigheten og vegselskapet, fjerne vegetasjon som stikker over eiendomsgrensa når følgende vilkår foreligger:

  • Vegetasjonen må være «nemnande» til skade eller ulempe for trafikantene.
  • Vegmyndigheten eller vegselskapet har varslet eier av vegetasjonen og gitt eier eller rettighetshaver en rimelig frist til å fjerne vegetasjonen selv.

Ved bruk av nabolovens bestemmelser faller man utenfor forvaltningslovens regler om enkeltvedtak. Lovens kapittel III om, blant annet, likebehandling og habilitet vil fortsatt kunne komme til anvendelse, jf. §§ 1 og 3 (1).

Framgangsmåte

Varsle

Varselet bør vise til aktuell hjemmel i naboloven §12 og gi den som eier vegetasjonen en rimelig frist til å fjerne greinene selv. Vi anbefaler en merknadsfrist på ca. 3 uker, eventuell lengre frist i sommerferien.

Iverksetting

Dersom naboen eller den som eier vegetasjonen ikke fjerner vegetasjonen selv innen fristen, kan den som varslet fjerne vegetasjon. Hjemmelen i naboloven § 12 er en form for «selvtekts-hjemmel», men vilkårene om at vegetasjonen må være til skade eller ulempe og at varsel med frist er sendt, må være oppfylt.

Kostnader

Av naboloven §§ 2, 9 og 10 (Lovdata) kan en anta at arbeid og kostnader med å rette opp i forhold som er til skade eller ulempe for naboeiendommen, påligger den som er ansvarlig, det vil si den som eier vegetasjonen.

Sett i lys av bestemmelsene i veglova § 31 (Lovdata), mener vi at vegmyndigheten og vegselskapet som opptrer på vegne av det offentlige, bør være forsiktig med å hevde at arbeidet skal utføres på eiers bekostning selv om fjerning skjer etter bestemmelser i naboloven.

Vegetasjon utenfor vegens eiendomsgrense, men innenfor byggegrensen

Det er overlatt til vegmyndighetenes frie skjønn å vurdere hva som er nødvendig å fjerne av vegetasjon ut fra en veg- og trafikkfaglig vurdering.

Vegmyndighetene kan med hjemmel i veglova § 31 (Lovdata) fatte vedtak om at trær, busker eller annen vegetasjon som er innenfor vegens byggegrense fjernes dersom det er nødvendig av hensyn til ferdsel på vegen eller for vegvedlikeholdet.

Vegselskapet er ikke gitt hjemmel til å fatte vedtak etter veglova § 31. Dersom de har behov for å fjerne vegetasjon innenfor byggegrensa, må de anmode aktuell vegmyndighet om å fatte selve vedtaket. I slike tilfeller må vegselskapet og den aktuelle vegmyndigheten avklare hvordan saksgangen håndteres i praksis. Dette gjelder særlig punkter som iverksetting av tiltaket, bekostning av utgifter og erstatning.

Med «vegselskap» mener vi eksempelvis utbyggingsselskapet Nye Veier AS og OPS-selskaper (Offentlig og Privat Samarbeid) som begge er ansvarlig for å drifte deler av det offentlig vegnettet.

Regelverk

Vedtak etter veglova § 31 er et enkeltvedtak som faller inn under regelverket i forvaltningsloven. Saksbehandlingen må derfor følge forvaltningslovens regler (Lovdata).

Framgangsmåte

Forhåndsvarsling

Vedtak må forhåndsvarsles i henhold til forvaltningsloven § 16 (Lovdata). Forhåndsvarselet må inneholde en beskrivelse av tiltaket med en frist for grunneier eller rettighetshaver til å komme med eventuelle merknader til varslet tiltak. Vi anbefaler en merknadsfrist på cirka 3 uker, eventuell lengre frist i sommerferien.

Vedtak (enkeltvedtak)

Vedtak etter veglova § 31 er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven og må ivareta kravene i forvaltningsloven kap. V (Lovdata). Det vil si at vedtaket skal være skriftlig og begrunne hvorfor vegetasjon må fjernes for å ivareta nødvendig sikt for trafikantene. Grunneier skal i vedtaket gis en frist for å kunne fjerne vegetasjonen selv. Fristen bør settes slik at det er mulig for grunneier eller rettighetshaver å fjerne vegetasjonen.

Vedtaket bør inneholde informasjon om hvordan vegetasjonen vil bli fjernet (for eksempel maskinelt) dersom grunneier ikke fjerner plantevekstene selv.

Det bør i vedtaket også stå at vegmyndigheten kan sette igang arbeidet med å fjerne vegetasjon selv direkte dersom grunneier eller rettighetshaver ikke fjerner vegetasjonen innen fristen.

Vedtaket må også inneholde opplysning om at det går an å klage.

Klage

Da vedtak etter veglova § 31 er et enkeltvedtak som kan påklages, må en eventuell klage behandles i henhold til forvaltningslovens bestemmelser.

Iverksetting

Veglova § 31 tredje ledd regulerer framgangsmåten dersom eier eller rettighetshaver ikke etterkommer vedtaket med hjemmel i første ledd. Bestemmelsen sier at vegmyndighetene, i tilfelle der pålegget i vedtaket ikke er etterkommet innen fastsatt frist og klagefristen og eventuell klagebehandling er ferdig, kan sette i verk tiltaket med å fjerne plantevekstene. Veglova § 31 tredje ledd gir altså vegmyndighetene hjemmel til direkte tvangstiltak (iverksettelsestiltak).

Bekostning av utgifter

Kostnader med beskjæringen bekostes av vegmyndighetene. Dette er i tråd med veglova § 31 andre ledd.

Dersom grunneier tidligere har fått skriftlig beskjed om at det ikke kan plantes slik vegetasjon innenfor dette området, kan vegmyndighetene etter veglova § 31 fjerde ledd fjerne eller beskjære vegetasjonen på grunneiers bekostning. Utgifter med arbeidet kan inndrives hos grunneier ved utpanting etter veglova § 59 (Lovdata).

Erstatning

Grunneier har ikke automatisk krav på erstatning etter veglova § 31 andre og tredje ledd, men kan kreve erstatning. Blir det ikke oppnådd enighet om eventuell erstatning, skal erstatningen fastsettes ved skjønn etter veglova § 60 (Lovdata).

Rett til erstatning gjelder ikke dersom grunneier har latt vegetasjon vokse opp på tross av at han tidligere har fått skriftlig varsel om at dette ikke er lovlig. Dette følger av veglova § 31 fjerde ledd.

Vegetasjon ved offentlige vegkryss

De fleste nye reguleringsplaner har regulert frisiktsoner (hensynssoner) ved vegkryss innenfor planavgrensningen.

Reguleringsplanen kan ha bestemmelser knyttet til frisiktsonen som sier noe om hva som kan etableres på arealet for å unngå at sikten blir forringet.

Vegmyndighetene kan fjerne uønsket vegetasjon innenfor disse frisiktsonene med henvisning til planbestemmelsene og med hjemmel i veglova § 31 (Lovdata).

Se for øvrig det som er skrevet i forbindelse med fri sikt innenfor eiendomsgrensen, i eiendomsgrensen og innenfor byggegrensen.

Loven har ingen klare bestemmer om hvilke vegmyndighet som er ansvarlig for å håndtere sikt i kryss.

Vegetasjon i privat avkjørsel

Eier/bruker(e) av privat avkjørsel ut mot offentlig veg er ansvarlig for å opprettholde tilstrekkelig sikt både i avkjørselen og for trafikken langs vegen.

Planting og tilvekst både på egen og naboens grunn innenfor siktsonene, kan føre til at vilkårene for avkjørselstillatelsen ikke lenger er ivaretatt.

Dersom eier eller bruker av avkjørselen ikke opprettholder tilstrekkelig sikt, kan vegmyndighetene med hjemmel i veglova § 43 (Lovdata) kreve at vegetasjon som hindrer sikt blir fjernet, men da på den som eier avkjørselen sin bekostning. Se også forskrift om avkjørsel fra offentlig veg (Lovdata).

Dersom eier eller bruker må fjerne vegetasjon på naboeiendommen for å oppnå tilstrekkelig frisikt, men ikke kommer til enighet med naboen, kan den som eier avkjørselen bruke hjemmelen om eiendomsinngrep i veglova § 53 (Lovdata). Alternativt kan vegmyndighetene bistå avkjørselseier med å fatte vedtak med hjemmel i veglova § 31. Dette bekostes av avkjørselseier.