Målsetting
De viktigste målsettingene for utbyggingen er:
- Økt trafikksikkerhet – Spesielt nedgang i de mange alvorlige møteulykkene.
- Økt fremkommelighet gjennom økt kapasitet – kjøretid fra Retvet til Vinterbro vil reduseres med ca. 6 minutter.
- Miljøgevinst ved at tung- og gjennomfartstrafikk ledes utenom Kråkstad, blant annet for å unngå konflikt med lokaltrafikk.
Reguleringsplan for E18 Retvet-Vinterbro ble vedtatt av kommunestyrene i Ås og Ski 12.10.2016. Alle plandokumentene og samlet saksutskrift fra politisk behandling kan lastes ned her. Mer informasjon om planforslaget finner du under "Planprogram E18 Retvet-Vinterbro" til høyre under "Last ned".
Dette jobber vi med nå
Ny Jord
- Møter med grunneiere, landbrukskontoret og kommunene fortsetter når prosjektet har fått vedtatt bompengeproposisjon.
- Forhandlinger med grunneierne.
- Engasjere entreprenør for fjerning av jord i veglinja.
Andre oppgaver
- Grunnerverv
- Arkeologiske utgravinger
- Kontraktstrategi
- Bompengesak
- KS2
- Utarbeidelse av konkurransegrunnlag
Bevilgningssituasjon og utbygging
Utbyggingen av E18 Retvet-Vinterbro er anslått til å koste om lag 7,4 milliarder 2020-kroner. Ca. 64% av summen skal dekkes av statlige midler og resten finansieres med bompenger.
Starttidspunktet for utbyggingen av E18 Retvet-Vinterbro er foreløpig uavklart, men i inneværende Nasjonal transportplan (NTP) er det forutsatt at anleggsarbeidet skal starte i 2023.
Anleggsperioden vil vare fra 3 til 7 år, avhengig av hvordan strekningen deles inn i ulike entrepriser. «Ny jord» er planlagt gjennomført som egen entreprise i forkant av vegutbyggingen.
Prosessen for bompenger og proposisjon
Høsten 2020: Ås og Nordre Follo kommuner og Viken fylkeskommune behandler forslag til bompengeproposisjon.
Våren 2021: KS2
Høsten 2021: Bompengeproposisjonen vedtas i Stortinget.